V dedine Veľký Biel pri Senci dokončili nedávno novú cyklocestu. Nie je dlhá, má len niekoľko stoviek metrov. Vedie od miestnej železničnej stanice nakreslenými zelenými pásmi cez starú seneckú cestu až na pole, kde sa mení na asfaltový cyklochodník. Keď sa cyklista rozbehne, mal by čoskoro brzdiť, pretože cyklocesta končí v spomínanom poli na hranici katastra mesta Senec, ktoré je vzdialené len dva kilometre. Dedina a mesto nie sú cyklisticky prepojené a zjavne to tak ostane ešte niekoľko rokov.
Mesto Senec totiž plánuje rozširovať cyklochodníky skôr vo svojom intraviláne a o termínoch napojenia na cyklocestu vo Veľkom Bieli mlčí. „Považujeme za najdôležitejšie prepojenie cyklistickej dopravy so železničnou a autobusovou,“ hovorí Martina Ostatníková, hovorkyňa Senca.
Cyklisti lenivejú. Polovica predaných bicyklov v Európe bude do roku 2025 elektrická
Navyše pripomína, že Veľký Biel realizoval túto cyklotrasu na vlastných pozemkoch. V Senci sú súvisiace pozemky súkromné. Keď súkromníkov nepresvedčí na stavbu cyklochodníka, bude musieť trasu ťahať inokadiaľ a napojenie bude zrejme pretínať starú seneckú cestu.
Cyklocesty nikam
Tento príklad ilustruje hneď niekoľko problémov, s ktorými sa výstavba cyklociest na Slovensku stretáva a pasuje. Je ich málo, vznikajú pomaly a bez spolupráce jednotlivých samospráv, bežne sú len vo forme namaľovaných zelených pruhov popri hlavnej ceste plnej áut, nie sú oddelené žiadnou bariérou a brzdia ich aj výkupy súkromných pozemkov.
Niektoré cyklotrasy sú síce na papieri či na pekných cyklomapkách už roky, ale skúsenosti z terénu hovoria o tom, že realita je často iná. Príhody s rozoranou cyklocestou popri poli či zarastenou malinčím zažili už viacerí cyklisti na potulkách Slovenskom. Tu zjavne viazne aj spolupráca s poľnohospodármi nielen medzi obcami a mestami.
Keď sa TREND vybral obzrieť túto novú cyklotrasu stretol tam náhodou starostu Veľkého Bielu Antona Dantera ako vymeriava jamy na budúce stromy. Obec chce cyklotrasu spríjemniť tieňom stromov, lebo teraz vedie popri hlavnej ceste poľom. Navyše, blízko cyklotrasy je záplavové územie, takže stromy by mohli zachytiť aspoň čas dažďovej vody.
Krátke a drahé
Cyklotrasa vo Veľkom Bieli nie je len krátka, ale aj celkom drahá. Obec dostala na túto trasu dotáciu z ministerstva dopravy vo výške 311-tisíc eur, pričom jej spoluúčasť bola päť percent. Dedina zatiaľ minula na cestu aj značenie necelých 188-tisíc eur. Celkovo má byť cesta dlhá 1,5 kilometra a má sa za tie peniaze opraviť aj nevyužívaná železničná zastávka na odkladanie bicyklov a záchody.
Nemožno však tvrdiť, že je cyklotrasa predražená, lebo pohľad na ceny iných úsekov cyklochodníkov ukazuje, že tam lietajú podobné stotisícové sumy za kilometer asfaltu v poli. Napríklad necelý kilometer cyklotrasy Slovenský Grob – Viničné v Bratislavskom kraji stál 195-tisíc eur.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?