Mnohé dovolenkové krajiny dosiahli vlani z letného turizmu rekordné tržby. Slovensko sa paradoxne uzatvorilo, ako jediná z krajín EÚ, kvôli povinnej karanténe. Tretí rok pandémie by mala vláda konečne rozmýšľať inak.

Otvoriť cestovný ruch pre všetkých ako inde, neškrtiť ho zbytočnými podmienkami a podporiť ekonomiku. Rozumní politici ľuďom umožnia, aby  sa zregenerovali a pripravili sa chladnejšie mesiace, kedy sa covid opäť prihlási.

„Nikdy sa nepreukázalo, že by cestovanie za dovolenkou počas letnej sezóny bolo cestou, ktorou sa covid k nám dostáva. Leto podmienky v mnohých krajinách uvoľní, pobyt v nich bude bezpečný, len vlády na to musia vytvoriť priaznivé podmienky,“ hovorí pre TREND Roman Berkes, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr (SACKA).

Vyhovieť vedia všetkým, bez ohľadu na očkovací status. Klient je v prvom rade klient, ktorého im štát sám neprivedie, ani nezaplatí.  

V rozhovore sa tiež dočítate:

  • Organizovaná turistika láka Slovákov, tí už teraz plánujú letné dovolenky.
  • Ako minulé leto zahraniční turisti Slovensko obišli a prečo je výzvou úprava legislatívy.
  • Prečo menej preočkované krajiny zrejme viac uvoľnia podmienky kvôli dovolenkárom.
  • Ako si môžu nájsť vhodný pobyt môžu všetci, aj neočkovaní či po prekonaní covidu.
Na snímke je Roman Berkes ktorý je prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr.
Zdroj: MIROSLAV MIKLAS

Podľa niektorých cestovných kancelárií je údajne tento rok výrazne lepší ako rok 2019, pokiaľ ide o záujem klientov o cestovanie. Chcú zažiť opäť normálne časy a nežiť v neustálych lockdownoch ako doma. Vnímate to podobne?

Ťažko teraz ešte posudzovať, či uplynulý rok dopadne lepšie ako rok 2019, najmä pokiaľ ide o zimnú sezónu. Avšak môžem potvrdiť, že záujem o cestovanie skutočne vnímame, a to už od začiatku pandémie. Prirodzene, nie možno v takom objeme ako pred ňou, ale záujem je vyšší ako vlani v tomto čase. Dôvodom bola vtedy ešte nízka zaočkovanosť, nejasné pravidlá návštevy rôznych zahraničných destinácií, a to ovplyvňovalo rozhodnutie klientov cestovať do cudziny.

Zmenili sa teda v tomto roku priority Slovákov, alebo aké zmeny ich ovplyvnili?

Tentokrát je to trochu iné v tom, že zaočkovať je vyššia. Logicky teda aj bezpečnosť v rôznych destináciách a letoviskách kvôli bezpečnosti pobytov. V cestovných kanceláriách majú už skúsenosti z dvoch rokov, vedia poskytovať služby klientom kvalitne a kontrolujú celý proces poskytovaných služieb. Tiež majú dohľad nad financiami klientov, ak by sa náhodou zájazd z určitého dôvodu zrušil či pozmenili sa pravidlá, teda väčšinou im vedia okamžite peniaze vrátiť.

Zohrali v tom ich zvýšenom záujme klientov úlohu aj ďalšie faktory?

Ďalším dôležitým faktorom je možnosť pripoistiť sa proti covidu a komplikáciám s tým súvisiacimi. Komplexné cestovné poistenie už v sebe zahŕňa aj tento typ poistenia. Pred rokom tam bol covid vo výlukách, klienti sa museli pripoistiť, čo bolo pre nich nákladnejšie. Nie všetky poisťovne túto možnosť ponúkali. Dnes už je klientom ponúkaná automaticky pri kúpe zájazdu.

Prečo sa ľudia rozhodujú v tomto čase cestovať vo väčšom napriek pandémii, ktorá často dominuje v médiách i vo vyjadreniach politikov? Čo ich tam láka?

Paradoxne, v zahraničných destináciách, napríklad v exotických krajinách, je situácia výrazne lepšia ako u nás na Slovensku. Vlani to bolo rovnomerné, pár mesiacov na začiatku roka 2021 sme mali v tuzemsku lepšiu situáciu ako v zahraničí, teraz je situácia opačná.

Chápu to mnohí aj tak, že ak vycestujú do cudziny, sú aktuálne v bezpečnejšom prostredí než doma. To sa im nedá zazlievať, to je fakt. Prirodzene, Slováci musia dodržiavať aj v zahraničí rôzne bezpečnostné opatrenia, napríklad mať PCR test pred cestou lietadlom a podobne, ale sú ochotní to strpieť.

Majú Slováci záujem aj o organizované tuzemské dovolenky? Nastal v tomto smere nejaký posun?

Áno, ľudia majú záujem aj o ponuky na pobyty na Slovensku, dokonca väčší ako pred pandémiou. Aj viac cestovných kancelárií sa sústredí na tuzemský trh cez rôzne ponukové balíčky, či už pre našincov alebo pre zahraničných hostí. Tu však narážame na závažný problém. Protipandemické pravidlá neboli od začiatku nastavené zrozumiteľne, ani neboli dobre politikmi komunikované, čo značne tuzemskému turizmu poškodilo.

Protipandemické pravidlá neboli od začiatku nastavené zrozumiteľne, čo značne domácemu turizmu poškodilo.
Roman Berkes, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA)

V čom konkrétne vidíte tento problém ako závažný?

Napríklad naposledy boli koncom roka 2021 vládou načrtnuté pravidlá, ktoré majú platiť do 9. januára 2022, ale nikto nevedel povedať, čo bude potom. Nastal problém, pretože cestovné kancelárie oslovili klientov či partnerov v zahraničí s ponukami pobytov.

Tí sa zaujímali, aké pravidlá pre nich budú platiť. My sme im nevedeli nič dopredu garantovať, ani jasne definovať, na rozdiel od iných krajín EÚ. Preto sa väčšinou rozhodli cestovať inde, kde boli pravidlá jasné a zrozumiteľné.

Zrejme nemalé ťažkosti nastali pre cestovný ruch na Slovensku i pre zahraničných klientov už od júla minulého roka. Rezort zdravotníctva vtedy nepochopiteľne nastavil 14-dňovú karanténu pre neočkovaných, ktorá paradoxne platí dodnes...

Spomínané opatrenie vlády veľmi zabrzdilo domáci cestovný ruch. Cestovné kancelárie, ktoré sa sústreďovali na aktívny turizmus u nás a zahraničnú klientelu, ktorá k nám prichádza, prišli o vysoké príjmy. Prakticky takéto pobyty nevyužívali, čo ukázali následne aj štatistiky. Pravidlá boli nastavené neprimerane prísne, karanténa pre neočkovaných bola povinná, za týchto podmienok nemal nikto záujem cestovať na Slovensko.

Tieto cestovky stratili zahraničných klientov a ťažko sa k nim budú vracať, práve kvôli nepredvídanosti opatrení a povinnej karanténe. Je nejaká šanca získať ich späť, prípadne pomohlo im preorientovať sa na tuzemský ruch?

Aj v rámci Slovenska sa mnohí poskytovatelia cestovných služieb snažili preformovať na slovenských klientov. Niečo sa podarilo v letných mesiacoch, teraz v zime sú opäť pravidlá komunikované vládou chaoticky a nejasne.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa