Až nasledujúcich päť rokov ukáže, či sa automobilový priemysel naplno zotaví z koronakrízy. Čínsky automobilový trh, ktorý je najväčší na svete, má podľa tamojšieho zväzu výrobcov automobilov (CAAM) vykazovať v najbližších rokoch iba mierny rast.
"Nasledujúcich päť rokov bude kľúčovým obdobím transformácie a modernizácie automobilového priemyslu," uviedol Li Šao-chua z CAAM pre agentúru Reuters. Zväz očakáva, že v roku 2025 dosiahne predaj automobilov v Číne zhruba 27,7 milióna vozidiel.
V aktuálnom roku CAAM počíta kvôli pandémii s poklesom predaja o zhruba desatinu. Zväz zatiaľ zverejnil, že v období od januára do augusta sa predaj áut medziročne znížil o takmer 13 percent na necelých 12,4 milióna vozidiel. Od apríla už ale dopyt ožíva. Práve Čína je dôležitým odbytiskom aj pre českú škodovku. Podľa posledných dostupných údajov bola pre našich západných susedov najväčším predajným trhom s podielom 27 percent.
Prekážky tu už boli
Nielen koronakríza je dôvodom, pre ktorý automobilový priemysel vykazuje negatívny trend. Už vlani čelil prekážkam kvôli celkovému spomaleniu globálnej ekonomiky. Na hlavných svetových trhoch predaj áut klesal, v USA dosiahol vlani medziročný pokles o 11 percent, v Číne o 9,6 percenta. V EÚ síce počty novo zaregistrovaných áut podľa Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) v rovnakom období mierne narástli o 1,2 percenta, no v januári a februári 2020 už prišiel pokles o 7,4 percenta.
Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR) bolo u nás za celý minulý rok zaregistrovaných 101 568 nových áut; v decembri to ešte bolo 7 714. Za prvý polrok však registrácie klesli na tretinu vlaňajška. Najmenej nových áut zaregistrovali majitelia v apríli - 3 424 a máji - 4 123.
Kľúčový pilier celého hospodárstva
Slovenská aj európska ekonomika sú pritom postavené na automobilovom priemysle. ACEA nedávno uverejnila výročnú správu Pocket Guide, v ktorej potvrdzuje, že automobilový priemysel je kľúčovým pilierom celého európskeho hospodárstva. Od neho bude závisieť širšie oživenie kontinentu po pandémii Covid-19. Automobilový priemysel vytvára viac ako sedem percent celkového HDP únie.
Šéfovia ZAP SR zdôraznili, že výrobcovia vozidiel museli počas epidémie zatvoriť vývojové strediská a výrobné závody v priemere na 30 pracovných dní, čo spôsobilo výrobné straty viac ako 2,4 milióna vozidiel. Očakáva sa, že v roku 2020 predaj automobilov na celoeurópskej úrovni padne o rekordných 25 percent.
Nemecko ako ťahúň pokrivkáva
Na európskej pôde je hlavným ťahúňom segmentu Nemecko. Aj to však podľa nemeckého hospodárskeho inštitútu IW zasiahla koronakríza a prehĺbila už existujúce problémy. Dôsledky pociťujú najmä menší dodávatelia, keďže sa prerušili dodávateľsko-odberateľské reťazce. Inštitút ďalej tvrdí, že odvetvie čelí dopytovému šoku, z ktorého sa spamätáva len pomaly. Napríklad Volkswagenu klesol v prvom polroku odbyt o 22 percent, dcérske značky Audi a Škoda stratili na tržbách štvrtinu.
IW však nehovorí len o koronakríze. Situáciu v nemeckom automobilovom priemysle podľa neho zhoršujú aj nadbytočné kapacity a technologické zmeny.
Hybridom a elektromobilom sa darí
ACEA pripomína rozdielny pokles podľa typov. Predaj áut s naftovým motorom v Európe klesol za prvý kvartál pod 30 percent. No iná je situácia s hybridmi, elektromobilmi alebo modelmi na alternatívny pohon. Tie boli jedinou rastúcou kategóriou, v prvom štvrťroku zaznamenali medziročný nárast predaja o 46 percent na 544-tisíc kusov, čo je takmer 18 percent trhu.
Reťazová reakcia
Na Slovensku situáciu výrazne ovplyvnil fakt, že v marci odstavili všetky štyri automobilky výrobu. To spôsobilo, že väčšina slovenských dodávateľov musela znížiť objem výroby alebo zavrieť prevádzky. „Boli sme svedkami reťazovej reakcie. Odstavenie výroby u menšieho dodávateľa, predovšetkým kvôli povinnej karanténe, obmedzilo následne výrobu v automobilkách a tiež u ďalších dodávateľov. Stalo sa to najmä z dôvodu veľkej regionálnej prepojenosti dodávateľov,“ vysvetlil KPMG líder pre automobilový sektor Peter Nemečkay.
Do budúcna bude podľa neho pre slovenské automobilky kľúčové, aby dokázali zabezpečiť stabilitu a spoľahlivosť dodávok, tiež dostupnosť a bezpečnosť svojich zamestnancov, ako aj dodávateľov.
KPMG Automotive Institute predpokladá, že globálny reštart automobilového priemyslu možno očakávať najskôr v treťom štvrťroku 2020.
Prechod na novú výrobu
„Spoločnosti so silnou výrobnou a predajnou angažovanosťou v Číne už vidia priamy dosah a v tomto období obnovujú výrobu. Úplne iná situácia je vo firmách so silnou výrobnou a predajnou prítomnosťou v Európe či severnej Amerike, u ktorých sa problémy prejavia v úplne inom čase,“ poznamenal P. Nemečkay.
Niektoré automobilky majú podľa neho v pláne prejsť alebo už v tomto roku prechádzajú na výrobu elektromobilov.
„Ak nebude možné dopyt stimulovať, automobilový sektor môže upadnúť do ešte väčšej recesie a využitie výrobných kapacít padne na 70 až 80 percent, čo môže v ďalších piatich mesiacoch vyústiť do oveľa zásadnejších zmien. Až následne sa prispôsobia výrobné kapacity na nový štandard dopytu,“ varuje odborník z KPMG.
Pripomenul ešte, že automobilový priemysel ekonomicky oslabujú aj nedostatočné zásoby (menej ako šesť týždňov), zložité dodávateľské reťazce, obchodné napätie či klesajúci predaj.
Fakty o automobilovom priemysle v Európe:
- v EÚ je celkovo 226 závodov na výrobu vozidiel
- priamo v sektore pracuje 2,7 milióna ľudí
- celý automobilový ekosystém poskytuje prácu 14,6 miliónom Európanov (6,7 percenta celkovej zamestnanosti v Európskej únii)
- na európskych cestách je v súčasnosti 313 miliónov vozidiel
- každoročne prinášajú viac ako 440,4 miliárd eur na daniach
- v roku 2019 bolo v Európe vyrobených 18 miliónov áut, čo je 20 percent celosvetovej výroby vozidiel
- 5,6 milióna týchto vozidiel sa vyviezlo do celého sveta
- automobilový sektor je najväčší investor do vedy a výskumu v EÚ, ročne investuje takmer 61 miliárd eur
Zdroj: Automotive Industry Pocket Guide 2020-2021