Čína je najväčším automobilovým trhom na svete a tiež najväčším svetovým trhom s elektrickými vozidlami. Podľa agentúry Bloomberg dosiahne ich predaj v tomto roku dva milióny a do roku 2025 sa vyšplhá až na 6,2 milióna vozidiel. Elektroautá by tak tvorili štvrtinu všetkých predajov osobných automobilov v krajine.

Výrobca elektromobilov Nio si už v na domácom čínskom trhu vybudoval obrovskú základňu fanúšikov, zákazníkov aj a akcionárov. To čo odlišuje čínske spoločnosti od európskych alebo amerických konkurentov, je prispôsobenie sa špecifickej mentalita zákazníkov na Ázijskom trhu. Aj spoločnosť Nio stavia časť svojej stratégie na budovaní silnej vernosti značke, ktorá môže byť rozhodujúcim faktorom jej dlhodobého úspechu v budúcnosti.

Značka blízka zákazníkom

Zástupcovia firmy nedávno oznámili, že každoročné podujatie Nio Day 2022 sa bude konať v meste Hefei vo východočínskej provincii Anhui. Predtým však verní zákazníci z celej krajiny súťažili o nomináciu práve svojich miest. Navrhovali propagačné plagáty, oslovovali miestne úrady, točili videoklipy a dokonca rozposlali bezplatné darčeky. Následne bol zostavený užší zoznam desiatich a neskôr troch miest, pričom Hefei zvíťazilo nad južným mestom Guangzhou a centrálnym mestom Xi'an.

BYD New Product Launching Conference In Beijing
Neprehliadnite

Buffett s Mungerom urobili dobre, keď si nevsadili na Muska, ale na jeho čínskeho konkurenta

Premiérový Nio Day automobilka zorganizovala v roku 2017 v Pekingu, kde uviedla svoj prvý elektrický model - športové úžitkové vozidlo ES8. Odvtedy sa toto podujatie teší veľkej obľube, spoločnosť na ňom predstavuje nové modely a so svojimi zákazníkmi diskutuje o budúcich obchodných plánoch. Spoločnosť Nio si dáva záležať na tom, aby na svojich zákazníkov zapôsobila, napríklad tým, že ich pobaví. V minulosti na Nio Day vystúpili aj svetové hudobné hviezdy Imagine Dragons, Bruno Mars a populárny DJ Alan Walker.

Na tohtoročnom veľkolepom marcovom podujatí v Šanghaji to vyzeralo nasledovne. Zakladateľ čínskeho výrobcu elektromobilov a zároveň generálny riaditeľ Nio William Li bol obliehaný davom a počas slávnostnej večere sa sotva pohol v rade pri bufete. Fanúšikovia ho zastavovali s prosbou o spoločnú fotku, podanie ruky alebo objatie. Vysoký 46-ročný muž, ktorý vymenil svoje obvyklé džínsy a tričko za na mieru šitý sivý oblek a modrú košeľu, im s úsmevom a radosťou vyhovel.

Pre Liho je vzťah so zákazníkmi kľúčový a scéna v Šanghaji bola presne tým, o čo sa zakladateľ firmy snažil - vášnivá zákaznícka základňa porovnateľná s lojalitou fanúšikov spoločnosti Apple premiešaná tou správnou štipkou kultu osobnosti Elona Muska.

Cieľom spoločnosti Nio je vytvoriť skvelý pocit z firmy u zákazníkov, ktorí následne šíria povedomie o nej a jej produktoch medzi svojimi známymi. Generálny riaditeľ William Li v júni 2021 v rozhovore vysvetlil, že túto stratégiu nazýva „režim vlnenia" a odkazuje na neustále sa rozširujúce kruhy vo vode, ktoré sa vytvoria vhodením jedného kamienka do rybníka.

Na pokraji krachu

Šéf firmy W. Li tomuto systému skutočne verí a vďačí zákazníkom za to, že pomohli spoločnosti prekonať najťažšie obdobie. Počas prvých štyroch rokov svojej existencie zaznamenala spoločnosť Nio straty vo výške piatich miliárd dolárov a v druhom

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa