Na začiatku roka sa zverejňovali výborné čísla slovenských aj nemeckých exportérov. Stačilo pár mesiacov, a na úspechy sa už len spomína. Vo februári sa ešte všetko zdalo byť v poriadku, v marci sa začal exponenciálny rast pozitívnych prípadov koronavírusu v Číne a Peking uzatvoril veľké mestá vrátane priemyselného Šanghaju.

JB 31 Peking - Muž s ochranným rúškom kráča okolo sochy čínskeho hliadkujúceho leva v Pekingu 21. apríla 2022. Ďalšie štyri milióny ľudí v čínskom meste Šanghaj môžu opustiť svoje domovy v dôsledku zmierňovania karanténnych pravidiel zameraných na zastavenie šírenia koronavírusu. Informovala o tom v stredu agentúra AP s odvolaním sa na miestneho zdravotníckeho predstaviteľa. Aktuálne už môže svoj príbytok opustiť celkovo takmer 12 miliónov obyvateľov z 25-miliónového veľkomesta. Šanghaj je centr
Neprehliadnite

Čína chcela udrieť na koronavírus, zadusila si továrne

Priemyselná výroba bola odstavená a desiatky miliónov ľudí zostali uväznených v lockdowne. Ekonomika začala okamžite chladnúť, aprílové dáta Peking vystrašili natoľko, že sa snaží rozbehnúť aspoň niektoré továrne, no veľmi sa mu to nedarí.

Nemecký výhľad rastu sa opäť znižoval v apríli, v máji Európska komisia zverejnila odhad rastu slovenskej ekonomiky na tento rok, ktorý sa oproti februáru znížil o polovicu. Trend sa veľmi rýchlo otočil.

Čínsky mráz vanie cez Berlín aj na Slovensko

Slovenský export bol vlani na rekordných úrovniach, a to napriek jarným a jesenným výpadkom z dôvodu pandémie koronavírusu. Malá proexportná ekonomika bola na prvých priečkach rastu v Európskej únii.

Vývoz tovarov už tradične ťahali stroje a zariadenia, kam sa zaraďuje aj vývoz áut. Medziročný rast dosiahol 10,7 percenta. Najväčším obchodným partnerom Slovenska je Nemecko. Aj Nemecko malo minulý rok výborný.

Najväčším exportným trhom nemeckých automobiliek je zasa Čína. Biznisu sa darilo dobre a vývoz vozidiel rástol medziročne o 14 percent. Objem predajov dosiahol 16,7 miliardy eur, a to aj napriek nedostatku čipov a problémom v logistike. Silné exporty podporili nemeckú ekonomiku, vďaka nim sa v závere roka 2021 neprepadla ešte hlbšie.

Teraz je všetko inak. Čínske továrne sú až na výnimky zatvorené a vláda so zdravotníkmi naháňa koronavírus. Ľudia sú zatvorení doma a posledné, na čo myslia, sú veľké nákupy. V apríli sa predaj vozidiel prepadol o 36 percent medziročne. Výroba sa prepadla ešte viac, a to až o 41 percent.

Zasiahnutá Tesla aj Volkswagen

Šoková vlna sa šíri po celom svete, pretože Čína je dôležitý trh pre množstvo priemyselníkov. Nemecko bolo zasiahnuté tiež, a to výrazne. Akoby nestačili vysoké ceny energií a invázia Ruska na Ukrajinu, ešte aj Čína urobila unáhlené protipandemické kroky práve teraz.

Čína je pre Nemecko aj celú Európsku úniu veľmi dôležitý trh. Len v Nemecku od obchodu s Čínou závisí 900-tisíc pracovných miest a Nemci v Číne zamestnávajú ďalší milión ľudí
Jörg Wuttke, prezident Európskej obchodnej komory v Číne

Priemyselná výroba sa v Nemecku prepadla už v marci a sila poklesu sa dá porovnávať iba s marcom 2020, keď bolo zatvorené v dôsledku covidu-19 zasa Nemecko. Ťažko povedať, nakoľko za prepad môže Rusko či Čína.

Továrnici spomínajú obe tieto príčiny a nezabúdajú ani na tradičné evergreeny – vysoké ceny energií a nedostatok čipov. A už aj káblov, ktoré sa vyrábali na Ukrajine.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa