Európsky parlament v týchto dňoch prijal nové pravidlá na posilnenie cieľov zníženia emisií oxidu uhličitého (CO2) pre nové ťažké úžitkové vozidlá. Tie majú predstavovať až 25 percent emisií skleníkových plynov z cestnej dopravy Európskej únie (EÚ) a viac ako šesť percent celkových emisií skleníkových plynov. Otázkou však ani nie je ako, ale či vôbec takúto zmenu prepravné spoločnosti na Slovensku zvládnu.

Zatiaľ neuskutočniteľné ciele

Europoslanci dali zelenú novým pravidlám EÚ na zníženie emisií z osobných áut, dodávok, autobusov, nákladných áut a prívesov. Pre autobusy a nákladné autá budú platiť prísnejšie limity na výfukové emisie merané v laboratóriách a v reálnych jazdných podmienkach pri zachovaní súčasných testovacích podmienok Euro VI.

„Prechod na nákladné automobily a autobusy s nulovými emisiami je nielen kľúčom k dosiahnutiu našich cieľov v oblasti klímy, ale aj kľúčovým opatrením pre čistejšie ovzdušie v našich mestách,“ vyhlásil ešte v novembri minulého roka podpredseda Skupiny zelených, Európska slobodná aliancia Bas Eickhout.

Politici Únie však vidia budúcnosť cestnej nákladnej dopravy až príliš idealisticky. V ich predstavách už dnes znižujú emisie CO2 inovatívne kamióny a pokročilé softvéry, pričom zároveň šetria náklady logistických firiem. Na cestách budú vraj postupne pribúdať kamióny s alternatívnym pohonom. Realita je však odlišná.

Kamióny na elektrický pohon existujú, ich cena je však oproti klasickým nákladným vozidlám vysoká. Navyše na mnohých miestach starého kontinentu je problémom chýbajúca infraštruktúra na ich nabíjanie. Rovnako existujú alternatívne palivá, napríklad bionafta, no jej cena je oproti fosílnym palivám stále privysoká.

„Rozumieme nutnosti znižovať emisie CO2. Tento krok je do budúcna nevyhnutný, ale stanovený cieľ sa z dnešného pohľadu javí technicky aj ekonomicky ako neuskutočniteľný a nereálny,“ tvrdí prevádzkový riaditeľ spoločnosti Geis SK Lukáš Búzek. Uvedený cieľ má byť podľa neho aplikovaný a hlavne záväzný pre všetkých, teda nielen pre výrobcov a prevádzkovateľov nákladných vozidiel.

Firmy budú mať čo robiť, lebo ciele znižovania emisií CO2 boli stanovené na 45 percent na obdobie rokov 2030 až 2034, 65 percent na roky 2035 až 2039 a až 90 percent od roku 2040. „V najbližších rokoch sa môžu dostať do popredia technológie, ktoré v súčasnosti ešte nepoznáme, a teda môžu výrazne uľahčiť dosiahnutie stanoveného cieľa EÚ,“ dodáva L. Búzek.

Ako šetria softvéry náklady

Prepravné spoločnosti sa musia v najbližších rokoch zamerať na rôzne spôsoby, akými dané ciele Únie naplnia. Že to nebudú mať ľahké, je už dnes isté. Treba však dodať, že okrem alternatívnych pohonov je dôležité efektívne plánovanie a minimalizácia zbytočných ciest. Pomôcť im môžu aj rôzne technické inovácie.

Kamión s inovatívnou zadnou natáčacou osou môže efektívne manévrovať v meste, ako aj na okresných cestách. Príkladom je využívanie „zalamovacieho“ nákladného auta Cityliner. Plne naložený pojme až 27 paliet oproti klasickému 18-paletovému vozidlu a vďaka svojim manévrovacím schopnostiam sa dostane na miesta, kam by bežne muselo jazdiť niekoľko dodávok.

„Je to modelový príklad, ako fakticky riešiť uhlíkovú stopu. Kamión sa stáva jedným z najekologickejších riešení, pretože pri rovnakých emisiách premiestni väčšie množstvo nákladu. Ekologickú záťaž redukujeme pomocou efektívnej prepravy,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti Raben Logistics Slovakia Jakub Trnka.

Dopravné aplikačné softvéry na plánovanie trás slúžia okrem stanovenia ideálnej trasy nákladu k optimalizácii záťaže. Pomáhajú dosiahnuť plný potenciál nákladného priestoru, a tým získať úspory.

Úvahy o počiatočnej investícii do automatizácie a nových technológií zvyčajne znamenajú počítanie s vyššími nákladmi. Ekonomickejším a efektívnejším riešením logistickej firmy by preto mohla byť investícia do softvéru, ktorý je zameraný na optimalizáciu prepravy tovaru.

Elektrifikácia narazí na bariéry

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa