Cestovanie z východoslovenskej metropoly do ukrajinského hlavného mesta Kyjev bez nutnosti prestupu sa stane od januára budúceho roka realitou. Hoci donedávna panovala vo veci neistota, najmä pre problémy spájané s kontrolou osôb pri vstupe z Ukrajiny do schengenského priestoru, problémy sa zrazu rozplynuli po spoločnom rokovaní slovenskej a ukrajinskej vlády v Michalovciach.
Náklady v miliónoch eur
Slovenský premiér Robert Fico a predseda ukrajinskej vlády Denys Šmyhaľ uzavreli debaty, akým spôsobom budú obyvatelia Ukrajiny cestovať na Slovensko a naopak. Variácií pritom bolo niekoľko. Okrem schváleného využitia širokorozchodnej trate, ktorá končí v Haniske pri Košiciach, možnosťou bolo aj vybudovanie klasickej európskej železničnej trate do Užhorodu.
Politici napokon vybrali síce na prvý pohľad najjednoduchšiu verziu, nie však bezproblémovú. Podľa bývalého štátneho tajomníka rezortu dopravy Jaroslava Kmeťa totiž treba pri využití širokorozchodnej trate, ktorá sa v súčasnosti využíva pre nákladnú a osobnú dopravu, zvážiť niekoľko faktorov.
„Uviesť širokorozchodnú trať do prevádzkyschopného stavu pre osobnú železničnú dopravu si vyžiada náklady v desiatkach miliónov eur. Trať do Hanisky má 88 kilometrov, do prevádzky ju uviedli 1. mája 1965 a je určená len pre nákladnú dopravu. Do tejto trate sa investovalo iba minimálne, pričom maximálna rýchlosť je 60 kilometrov za hodinu,“ vysvetľuje odborník.
Na mnohých úsekoch je pre podmáčané podložie obmedzená rýchlosť na desať kilometrov za hodinu. Trať nespĺňa podľa J. Kmeťa bezpečnostné parametre na osobnú dopravu, chýba jej zabezpečovacie zariadenie. Okrem toho treba zabezpečiť zázemie pre hraničné a colné kontroly a vybudovať nástupište v Haniske.
Padlo politické rozhodnutie
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?