Slovenský spotrebiteľ má aktuálne len trojpercentnú šancu, že jedlý olej, ktorý práve použil v kuchyni, je lisovaný a rafinovaný na Slovensku. Ak siaha po tradičných značkách z portfólia Palmy ako dlhoročného lídra na trhu, v drvivej väčšine prípadov konzumuje olej privezený z Českej republiky, Maďarska alebo Rakúska. Slovenskú produkciu predstavujú zväčša produkty malých lisovní.

Vzkriesenie témy

Téma spracovania olejov začala na Slovensku významnejšie rezonovať v apríli roku 2022, keď si za jeden stôl sadli minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) Samuel Vlčan a predstavitelia leopoldovskej firmy Poľnoservis patriacej do skupiny Envien Group. Výsledok v podobe dohody o spustení lisovania repkového oleja potravinárskej kvality prezentovali médiá ako riešenie závratnej nesebestačnosti Slovenska v jedlom oleji. V produkcii olejnín je pritom Slovensko, naopak, závratné sebestačné.

Je to však veľmi komplexný problém. Odpoveď na otázku, čo je a čo nie je slovenská potravina, nie je vždy jednoznačná. Podľa vyhlášky ministerstva možno označiť za slovenskú takú potravinu, na výrobu ktorej sa použilo minimálne 75 percent slovenských surovín. Tu by to ešte sedelo, keďže drvivá väčšina repky pochádza z domácej produkcie.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa