Niektoré organizácie vyzývajú štáty, aby zaviedli osobitné dane z leteckej dopravy. Medzinárodné združenie leteckých dopravcov (IATA) sa tomu bráni a tvrdí, že zdanenie leteckých spoločností nič nevyrieši, práve naopak. Desiatky tisíc ľudí prídu o prácu a v konečnom dôsledku sa neporadí znížiť uhlíkovú stopu odvetvia, ktoré je pre planétu jedným z najšpinavších.
Naopak, zástancovia zdanenia tvrdia, že nie je možné, aby letecký priemysel ako jediný svojho druhu nemal zdanené fosílne palivá a musí prísť jasný zásah štátu a medzinárodných organizácií.
— TourismNewsWrap (@wrap_news) September 18, 2020
Peniaze nepôjdu na správnu vec
Podľa zástupcov IATA je zdanenie leteckých spoločností kontraproduktívny krok. Ponúkajú niekoľko dôvodov, ktoré vysvetľujú prečo nie sú vyššie dane dobrá cesta.
„Letectvo uznáva potrebu zaoberať sa globálnymi výzvami zmeny podnebia a prijalo súbor ambicióznych cieľov na zmiernenie produkcie emisii CO2,“ píše sa v správe IATA, ktorá ďalej uvádza presné ciele, ku ktorým sa letecké spoločnosti zaviazali.
Tie prisľúbili, že do roku 2050 znížia svoje emisie CO2 o 50 percent v porovnaní s rokom 2005. Ďalším z ambicióznych cieľov je neutrálny uhlíkový rast leteckých spoločností od roku 2020.
Toto všetko vyplýva z dohody s Medzinárodnou organizáciou OSN pre civilné letectvo (ICAO). Štátom to však nestačí a národné vlády požadujú dodatočné zdanenie. Francúzsko je rekordérom v zavedení dane pre letecké spoločnosti.
Organizácia Convention Citoyenne pour le Climat (CCC), čo je v podstate občiansky orgán vytvorený za vlády prezidenta Emmanuela Macrona, navrhuje sériu opatrení na obmedzenie leteckých emisií vrátane ekologickej dane z leteniek vydaných vo Francúzsku, ktorá má ročne vyzbierať 4,2 miliardy eur.
„Tento návrh nemožno brať vážne. Francúzske HDP príde o 6 miliárd eur a zákon eliminuje 160-tisíc pracovných miest, ktoré sa snaží vytvoriť vláda, so 100 miliardami eur v pláne opätovného spustenia ekonomiky,“ uviedol Alexandre de Juniac, generálny riaditeľ a výkonný riaditeľ IATA, ktorý ďalej dodáva, že v tomto čase krízy potrebujeme koherentné politiky, ktoré zachraňujú pracovné miesta a nie politiky, ktoré ich zničia.
Jedným z veľkých nedostatkov je podľa IATA aj fakt, že dane smerujú do verejného rozpočtu a nie je teda isté, ako sa budú financie využívať. Verejné peniaze môžu vlády použiť na čokoľvek a nikde nie je napísané, že na daniach vyzbierané peniaze pôjdu na ochranu klímy.
„Neexistuje žiadne priame prepojenie medzi príjmami získanými z týchto daní a skutočnými opatreniami zameranými na zmiernenie vplyvu letectva na životné prostredie,“ konštatuje IATA vo svojej oficiálnej správe.
Letecké simulátory z Trenčína dobýjajú svet, patria medzi tie najlepšie
Nezmysel, ktorý treba zastaviť
Naopak, zástancovia zdanenia leteckých spoločností hovoria, že je nespravodlivé, ak ľudia platia dane za natankovanie paliva do svojich automobilov a v leteckom priemysle platiť nemusia.
„Na rozdiel od vodičov automobilov, letecké spoločnosti neplatia ani cent dane, keď plnia palivové nádrže v Európe. Každý rok spaľujú viac lacného paliva, čo z leteckej dopravy robí najrýchlejšie rastúci zdroj emisií skleníkových plynov,“ tvrdí organizácia Transport & Environment (T&E), ktorá sa už 30 rokov zaoberá zmiernením emisii z dopravy v Európe.
Organizácii sa podarilo presvedčiť EÚ, aby stanovila najambicióznejšie svetové štandardy CO2 pre osobné a nákladné automobily, teraz je podľa nich na rade aj letectvo.
V minulom roku štúdia pod hlavičkou EÚ uviedla, že ukončenie oslobodenia leteckých spoločností od dane z pohonných hmôt by výrazne znížilo emisie z leteckej dopravy.
„Nezmysel leteckých spoločností, ktoré neplatia žiadne dane zo svojich pohonných hmôt, sa musí kvôli klíme a vládnej kase zastaviť. Európske krajiny nemusia čakať na jednomyseľné schválenie EÚ – môžu sa dnes dohodnúť na zdaňovaní znečisťovateľov – leteckých spoločností,“ tvrdí analytik T&E Jo Dardenne.
Organizácia navyše kritizuje národné vlády v Európe, ktoré síce rozdali bohaté štátne pomoci leteckým spoločnostiam, nedali im však žiadne enviromentálne podmienky. Či už je to Air France-KLM, Lufthansa alebo fínsky Finnair, žiadna štátna pomoc nebola podmienená aplikovaním environmentálnych cieľov.