V posledných dvoch týždňoch finišuje nový prepravca v Bratislavskom kraji – Arriva s podpisom zmlúv s novými šoférmi. Keďže taktika pretiahnutia väčšiny vodičov od Slovak Lines mu nevyšla, improvizuje. Nedarí sa mu tak, ako by si predstavoval a nervózny z tejto situácie je aj bratislavský župan Juraj Droba.

Nábor viac ako stovky šoférov na poslednú chvíľu má viacero úskalí najmä na vysoko konkurenčnom bratislavskom pracovnom trhu. Arriva neskoro pochopila, že s pôvodnými podmienkami či zmluvami neuspeje. Niektorí šoféri ich považovali za horšie, ako mali v Slovak Lines. Iní si jednoducho chceli od šoférovania oddýchnuť.

Salámová taktika náboru

Arriva najprv ponúkala šoférom plat od 1 500 eur v hrubom s príplatkami. Nestačilo to. Vodiči so štedrým odstupným od Slovak Lines nemali motiváciu prestúpiť za porovnateľný plat, aký mali doteraz. Navyše sa sťažovali, že Arriva nemá pre nich zabezpečené zázemie, kde by mohli napríklad po nočnej službe pohodlne prespávať. Pohodlie zvíťazilo nad perspektívou dlhodobejšej práce.

Otáľať sa však mnohým oplatilo. Zúfalí manažéri Arrivy prišli, po fiasku prvého týždňa, keď nevedeli zabezpečiť skoro polovicu spojov, s náborovým tromfom. Sľubujú každému vodičovi štyri tisícky eur v prvej výplate, keď sa zaviaže odpracovať u nich tri roky. Ak by sa šofér rozhodol ukončiť zmluvu skôr, vráti alikvotnú čiastku. Navyše, vodičom sľubovali 600 eur za každého ďalšieho získaného kolegu. Napokon náborový bonus sľúbili spätne aj vodičom, ktorí začali jazdiť už od polovice novembra.

Od 15. novembra 2021 zabezpečuje prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom samosprávnom kraji spoločnosť Arriva.
Neprehliadnite

Poučenie z kauzy Arriva: Tendre na dopravcov si žiadajú redizajn

Arriva tvrdí, že vysoký náborový príspevok zabral. „Zazmluvnili sme už desiatky vodičov. Niektorí z nich už vozia cestujúcich a časť z nich začne od 1. decembra. Dobrá správa je, že na našu ponuku zareagovali aj bývalí autobusári, ktorí pred rokmi presadli do kamiónov,“ tvrdí László Ivan, generálny riaditeľ Arriva na Slovensku.

Za dva týždne firma zohnala asi 55 vodičov. Niektorí ešte váhajú, iní si chcú v decembri a cez Vianočné sviatky oddýchnuť. Podľa hovorkyne Arrivy Petry Helecz nevylúčili, že po Novom roku nastúpia. Koľko ich reálne bude, nevedno. Záujemcov je vraj viac ako stovka.

Nadnárodný prepravca s nemeckými koreňmi v zúfalstve stiahol do okolia Bratislavy asi 50 vlastných vodičov z iných kútov Slovenska, kde tiež jazdí. V Bratislave a okolí tak jazdili šoféri zo stredného aj východného Slovenska bez znalostí miestnych ciest, čo aj tak vyzeralo. Niektorí z nich sa nechali navigovať cestujúcimi. Lenže táto výpomoc cezpoľných vodičov je zjavne len dočasná. Nie každý bude chcieť dochádzať na týždňovky do Bratislavy. To by ich musela Arriva oveľa viac preplatiť alebo im zabezpečiť aj ubytovanie.

Kým pred dvoma týždňami dopravcovi chýbalo viac ako stovka vodičov, aktuálne môže prijať podľa informácii TRENDu ešte asi osemdesiat vodičov. Nie všetci však dostanú vysoký náborový bonus. Ponuka totiž platila len do soboty 26. novembra. „Náborový bonus sa bude predlžovať ešte do polovice decembra, ale zníži sa na 3,5 tisíc eur,“ informuje P. Helecz. Dopravca ponúka vodičom aj každoročné zvýšenie platov o päť percent na najbližších desať rokov.

Od 15. novembra 2021 zabezpečuje prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom samosprávnom kraji spoločnosť Arriva.
Zdroj: MICHAL SMRČOK

Cezhraničný nábor

Keďže šoférov autobusov je na Slovensku málo už dlhodobo, Arriva sa pripravovala aj na to, že bude potrebné najať vodičov zo zahraničia. Podľa informácii TRENDu už v lete mala kontakty s personálnymi agentúrami, ktoré jej ponúkali stovky vodičov z Ukrajiny. Zmluvy však nepodpísala, pretože ešte nemala isté víťazstvo v tendri. To sa potvrdilo až v septembri.

Navyše s cudzincami je problém aj v jazyku. Najmä pri integrovanej doprave, ktorá funguje v Bratislavskom kraji, by vodič mal ovládať slovenský jazyk aspoň na minimálnej úrovni. Potrebuje totiž rozumieť, ako chce cestujúci prestupovať z autobusu na vlak a kam chce ísť. Od toho sa odvíja cena cestovného lístka.

Napokon sa Arriva musí spoliehať nielen na Ukrajincov, ale siahla ešte ďalej až do Uzbekistanu, kde najala 35 vodičov. Uvažuje aj o ponuke vodičov z Gruzínska.

„Keďže na našu septembrovú výzvu bývalí vodiči pôvodného dopravcu nereagovali, zazmluvnili sme príchod vodičov z Ukrajiny. Prvá skupina vodičov z Ukrajiny príde na Slovensko koncom novembra,“ hovorí L. Ivan.

TK BSK a spoločnosti Arriva - podpísanie zmluvy
Zdroj: TASR/Jakub Kotian

Problém cudzincov mimo EÚ je, že ich pracovné povolenia trvá vybaviť aj niekoľko týždňov, takže nemôžu nastúpiť ihneď ako Slováci. Byrokracia okolo dokladov pre cudzincov je na Slovenku veľká.

„Podľa našich skúseností z minulých rokov, kedy sme prvú várku vodičov z Ukrajiny zamestnali v Nitrianskom kraji, sa doba vybavenia všetkých potrebných dokumentov pohybuje v týždňoch,“ tvrdí L. Ivan. V praxi ide aj o niekoľko týždňov, pretože počas čakacieho obdobia absolvujú vodiči aj kurz slovenského jazyka.

Vodiči z iných regiónov Slovenska aj z cudziny však potrebujú aj niekde bývať. Bývanie v Bratislave je nákladné. Arriva má síce zazmluvnených asi 20 ubytovní v okolí Bratislavy. Tam majú vodiči počas pracovných dní ubytovanie bezplatné. To však nerieši prvotné náklady nového šoféra na bývanie. Tieto ubytovne nie sú určené na dlhodobé bývanie, ale len ako zázemie pre vodičov počas nočných či ranných služieb.

Šoféri Arrivy v číslach
  • pôvodne mala k dispozícii asi 250 vodičov
  • potrebovala aspoň 330 šoférov
  • 55 vodičov už zazmluvnila za posledné dva týždne
  • 50 šoférov dočasne vypomáha z iných regiónov Slovenska
  • do soboty 26.11. mala ešte 130 záujemcov o prácu
  • potrebuje najať ešte aspoň 80 nových šoférov

Reakcia župy: tri scenáre

Predseda bratislavskej župy Juraj Droba dal dopravcovi Arrive čas do 26. novembra na vyriešenie problému s neúplnou dopravou. Avizoval tiež, vysoké sankcie za výpadky spojov. Po dvoch týždňoch od nástupu Arrivy je obslužnosť kraja len na úrovni 65 percent.

„Zlepšenie v prímestskej doprave ide pomalým tempom, priznal župan J. Droba v posledný novembrový deň. Dodal, že pokuty pre dopravcu predbežne kraj vyčíslil na stovky tisíc eur. Zdá sa, že kraj sa s pokutou nebude ponáhľať.

Na snímke autobusy spoločnosti Arriva odstavené na parkovisku, ktoré od 15. novembra nahradia autobusového dopravcu Slovak Lines v Bratislavskom samosprávnom kraji v Bratislave 9. novembra 2021. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Dezintegrovaná doprava a dezorientovaní šoféri. Nástup Arrivy je viac než rozpačitý

„Pokuta môže byť udelená do pol roka. V tejto chvíli sa sústreďujeme na čo najskoršie zabezpečenie dopravnej obslužnosti. Výška sankcií je určená v zmluve,“ uvádza Lucia Forman, hovorkyňa bratislavskej župy.

Teraz sú v hre tri možné riešenia problému. Prvým je rokovanie Arrivy s potenciálnymi subdodávateľmi. To sa už deje napríklad s dodávateľmi mikrobusov, ale nestačí to pokryť všetky výpadky. „Pokračujeme v rokovaniach s ďalšími dopravcami, ktorí deklarujú, že vedia zabezpečiť vodičov,“ uisťuje P. Helecz.

Zároveň J. Droba potvrdil, že Arriva rokuje aj so spoločnosťou Slovak Lines. Rokovania potvrdzujú aj obaja dopravcovia.

Víťazom verejnej súťaže na poskytovanie bratislavskej prímestskej autobusovej dopravy sa stala spoločnosť Arriva, ktorej autobusy budú voziť cestujúcich nasledujúcich 10 rokov. Na snímke predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba počas tlačovej konferencie k podpísaniu zmluvy medzi BSK a spoločnosťou Arriva 11. októbra 2021 v Bratislave. FOTO TASR - Jakub Kotian
Zdroj: Jakub Kotian

„Podmienky pomoci s dopravou obyvateľom Bratislavského kraja sú momentálne predmetom intenzívnych rokovaní a nebudeme sa k nim vyjadrovať pred ich ukončením,“ informuje Štefan Bako, hovorca Slovak Lines. Ak by k dohode došlo, mohla by sa obslužnosť kraja zvýšiť už o pár dní na 90 a viac percent.

Druhým riešením je pokračovanie postupného náboru vodičov, čo môže trvať ešte niekoľko týždňov až mesiacov.

Tretím riešením je vypovedanie zmluvy s Arrivou v sume za vyše 330 miliónov eur. To je však len krajná možnosť, pretože v takom prípade by musel kraj vyhlásiť novú súťaž, ktorej vyhodnotenie by opäť mohlo trvať niekoľko mesiacov.

„Je to najhorší scenár pre obyvateľov kraja, pretože by to znamenalo nové verejné obstarávanie a výpadok spojov na jeden až dva mesiace. Nehovoriac o tom, že by išlo iba o dočasné riešenie a bolo by potrebné urobiť riadnu súťaž,“ dodáva L. Forman.

Kraj tak v podstate odmieta úvahy o návrate k doterajšiemu dopravcovi Slovak Lines. Lenže ten stále túto možnosť zvažuje. „Riešenie vzniknutej situácie má množstvo scenárov a vypovedanie zmluvy s víťazným uchádzačom je podľa nášho názoru jedným z nich,“ dodáva Š. Bako.

Kedy budú jazdiť spoje

Arriva zatiaľ nevie povedať dokedy sa jej podarí návrat liniek do sto percentného stavu. „Na riešení situácie pracujeme každý deň a my ju aj vyriešime. Každý deň zazmluvníme ďalších vodičov a prakticky hneď potom ich zaraďujeme na linky,“ hovorí L. Ivan.

Pomôcť zúfalému dopravcovi by napokon mohla zhoršujúca sa pandemická situácia, ktorá zrejme okreše poriadne počet cestujúcich v decembri aj počet spojov. Tie by mohli jazdiť len vo víkendovom režime, čiže redšie. Ak by došlo k obmedzeniu školského vyučovania, župa by prešla určite na prázdninový režim.

Na snímke autobusy spoločnosti Arriva odstavené na parkovisku, ktoré od 15. novembra nahradia autobusového dopravcu Slovak Lines v Bratislavskom samosprávnom kraji v Bratislave 9. novembra 2021. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Arriva vypraví o 40 spojov viac ako plánovala, výpadky ale pretrvávajú

Na druhej strane korona pandémia sa prejavuje aj vo výpadkoch viacerých spojov pre ochorenie už najatých vodičov. „Covid sa začína prejavovať, to, či ochorie aj náš kolega, nevieme predpokladať. Keď sa tak stane, snažíme sa linku nahradiť,“ dodáva L. Ivan.

Zázemie mimo Nív

O tom, že sa súčasní dopravní rivali dohodnú na spolupráci sa dá vážne pochybovať. Doteraz si šéfovia Arrivy a Slovak Lines odkazovali cez média len tvrdé slová. TREND sa pokúšal zistiť v akej fáze sú ich rokovania o využívaní zázemia na novej autobusovej stanici Nivy. Rokovania zamrzli na tom, že Slovak Lines pýtal od Arrivy vysoký vstupný aj výstupný poplatok na stanicu. Dokopy viac ako 16 eur.

Aj preto si Arriva núdzovo zabezpečila parkovanie len 27 autobusov priamo na Nivách, ale denné miestnosti pre vodičov a zázemie firmy je mimo stanice na Mlynských Nivách v areáli Doprastavu.

Od 15. novembra 2021 zabezpečuje prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom samosprávnom kraji spoločnosť Arriva.
Neprehliadnite

Slovak Lines vydiera bratislavskú župu aj Arrivu, tie sa len prizerajú

Slovak Lines potvrdzuje, že rokovania o zázemí aktuálne prebiehajú. Jej hovorca Š. Bako však upozorňuje, že poplatok za vstup na stanicu prímestskej dopravy na Nivách (8,3 eura) nie je vysoký. „Tieto ceny sú porovnateľné, dokonca nižšie ako poplatky za vstupy vo veľkých mestách v okolitých štátoch,“ dodáva. Pre porovnanie uvádza napríklad Bardejov, kde vstup na stanicu stojí takmer 6 eur a v Prahe takmer 11 eur.

TREND si však urobil vlastný prieskum medzi poplatkami staníc a tie sa na Slovensku pohybujú od troch do šiestich eur. Napríklad v Košiciach si spoločnosť Eurobus účtuje za prímestské spoje len 4,5 eura. Arriva, ktorá vlastní autobusovú stanicu v Nitre, si účtuje poplatok za vstup 3,2 eur. Takže ten v Bratislave je jeden z najvyšších, i keď je pravda, že stanica je moderná.