Keď sa na jar pre koronavírus uzatvárala ekonomika, vyprázdnili sa aj ulice miest a vozidlá MHD. Mnohí ľudia, ktorí potrebovali chodiť do práce, presadli na bicykle. Cyklisti totiž nemusia nosiť rúška, majú individuálnejšiu prepravu. A nezosadli z nich ani počas jesennej druhej vlny koronakrízy. Oslovené mestá aj firmy, ktoré ponúkajú zdieľané bicykle, si svorne pochvaľujú, že to bolo dobrá sezóna – nie napriek, ale aj vďaka koronavírusu.

„V Bratislave sme začali prevádzkovať bicykle až tesne pred druhou vlnou. Počas nej začali na našich bicykloch jazdiť ľudia, ktorým sa nechcelo nosiť rúško a pri jazde na bicykli nebolo povinné,“ uvádza Martin Žarnovický, hovorca českej firmy Rekola, ktorá zatiaľ pôsobí len v hlavnom meste.

Pozitívne vidí tohtoročnú sezónu Dan Kollár, prezident združenia Cyklokoalícia. „Tento rok priniesol ďalší nárast počtu cyklistov v slovenských mestách a dopomohla tomu aj pandémia koronavírusu,“ informuje. Ľudia podľa neho využili prázdnejšie ulice, niektorí tiež vnímali bicykel ako bezpečnejšiu alternatívu pred MHD alebo jednu z mála bezpečných pohybových aktivít.

Namestie SNP
Neprehliadnite

Bikesharing v slovenských mestách sa rozbieha aj s rukavicami a rúškami

Pribrzdená expanzia

Koronakríza však zabrzdila expanziu niektorých firiem. Spoločnosť Antik, ktorá prevádzkuje bikesharing najmä v Košiciach, tento rok vstúpila už aj do Bratislavy do mestských častí Rača a Vajnory a do mesta Veľký Šariš pri Prešove.

„Náš pôvodný plán zahŕňal ďalších približne 10 miest, ktoré sme odložili až na sezónu 2021 práve z dôvodu koronakrízy,“ priznáva Peter Blaas, biznis development manažér Antiku.

Slovnaft BAjk, systém požičiavania bicyklov prevádzkovaný spoločnosťou Slovnaft v Bratislave, tiež priznáva, že pandémia koronavírusu tento rok ovplyvnila využívanie najmä jeho denných lístkov, ktoré boli obľúbené u turistov.

„Rovnako sme pocítili, že niektorí používatelia ostali pracovať v režime home office, čím sa znížila ich mobilita do a z práce,“ informuje Anton Molnár, hovorca Slovnaftu.

Konkurencia ešte trh nenasýtila

V hlavnom meste tak už fungujú tri bikesharingové systémy – najstarší Slovnaft BAjk, pôvodom košický Antik a česká firma Rekola. Okrem toho tu sú aj biele komunitné bicykle od cyklokoalície a elektrokolobežky od firmy Bolt.

Všetci hráči tvrdia, že sú síce konkurentmi, ale na trhu vidia ešte veľa priestoru na rast. „Konkurencia pomáha používateľovi dostať lepšiu službu. Vo viacerých európskych metropolách je bežné fungovanie viacerých systémov súčasne. Systémy sa môžu napríklad viac zamerať na niektoré cieľové skupiny a tým vytvárať produkt podľa ich predstáv,“ myslí si D. Kollár.

Cieľovými skupinami môžu byť napríklad študenti alebo obyvatelia štvrtí, kde nie je dobrá dostupnosť verejnou dopravou. Rovnako majú iné potreby turisti, ktorí navštívia Bratislavu na víkend a Bratislavčania, ktorí bicykel používajú na každodennú cestu do práce. Pre bikesharing je kľúčová dostupnosť bicyklov, ale aj komfort a jednoduchosť vypožičiavania a platby. A tieto podmienky sa zlepšili.

Podobne to vidí aj Tomáš Peciar, cyklokoordinátor mesta Bratislavy. Nepredpokladá, že by konkurenčný boj vyradil nejakého poskytovateľa. „Keď porovnám Bratislavu so zahraničnými mestami, viem, že to určite nie je veľa,“ dodáva.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa