Rezort dopravy sa snažil presadiť vo viacerých oblastiach od nákladnej dopravy vrátane železničnej cez poštové služby až po skladovacie procesy, modernizáciu, automatizáciu a digitalizáciu. Do akej miery sa mu darilo realizovať projekty v hodnote desiatok až stoviek miliónov eur v čase koronavírusu a inflácie, na to okrem ďalších pálčivých otázok odpovedá štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť. K súčasným problémom v logistike sa vyjadrí aj na konferencii Priemysel a logistika, ktorá sa bude konať 26. septembra 2023 v Bratislave.

Akým spôsobom pomohol váš rezort firmám vysporiadať sa s vyššími cenami pohonných hmôt, stavebných materiálov či energií?

Inflácia a rast cien sa dotkli takmer každého odvetvia nášho rezortu. Pri rezortných organizáciách sme zaviedli viacero opatrení, ktoré pomáhali šetriť náklady. Išli sme až do úplných detailov, ako bolo napríklad obmedzenie využívania klimatizácie v budovách či zavedenie čiastočnej práce z domu. Dôležitým krokom bolo vytvorenie podrobných postupov, na základe ktorých mohli zhotovitelia na našich stavbách žiadať o navýšenie zmluvných cien na základe dodatkov.

Do akej miery zasiahli vyššie ceny štátne firmy, ktoré sú pod patronátom ministerstva dopravy?

Je to veľmi individuálne, keďže pod nás spadajú firmy s rôznou agendou. Samozrejme, asi najviac sme pocítili zvyšovanie cien elektrickej energie, keďže Slovenská pošta, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK CARGO) patria medzi veľkých odberateľov. Všetky rezortné organizácie robili opatrenia, aby spotrebu energie znížili. Zároveň sme však nechceli, aby sme rastúcimi cenami energií a infláciou zaťažili občanov v podobe zdražovania. V podstate jediné zdražovanie sa týkalo cien diaľničnej známky, pričom napríklad ročná narástla z 50 eur na 60 eur. Jej cena bola viac ako desať rokov rovnaká aj napriek tomu, že za ten čas pribudlo takmer 300 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest.

Ministerstvo už dávnejšie avizovalo zásadné zmeny vo fungovaní Slovenskej pošty. Ako reforma prebehla, respektíve prebieha?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa