Priviesť tých najmenších k vede a vzbudiť ich záujem o túto disciplínu – to je cieľ projektu štyroch ústavov Slovenskej akadémie vied – Nájdi v sebe vedca. Už druhého ročníku projektu zameraného na popularizáciu vedy sa zúčastnili žiaci 5. – 8. ročníka Základnej školy Pavla Marcelyho v Bratislave. „Obyčajný deň“ v školskej lavici sa tak zmenil na jedinečný zážitok plný nových objavov a poznaní. Vďaka projektu získali školáci interaktívnou formou informácie „zo života“, ktoré nadväzujú na učebné osnovy z vybraných predmetov.

Nájdi v sebe vedca

Ústav polymérov SAV Zdroj: SAV

Ústav materiálov a mechaniky strojov, Ústav pre výskum srdca, Chemický ústav a Ústav polymérov, to je štvorica ústavov, ktoré stoja za unikátnym projektom Nájdi v sebe vedca. „Za cieľ sme si stanovili prepojenie poznatkov, ktoré deti získajú na vyučovaní s reálnym životom a výskumom sprístupneným vo vybraných laboratóriách SAV. Školáci navštívili jednotlivé pracoviská tak, aby bol obsah priamo napojený na učebné osnovy preberané v aktuálnom ročníku z chémie, biológie a technickej výchovy. Takýmto spôsobom chceme prebudiť v žiakoch vedcov a inšpirovať ich k tvorivej činnosti už počas základnej školy, aby videli, že veda je pre život nevyhnutná a možno sa aj z nich v budúcnosti stanú vedci,“ uviedli organizátori projektu.

Nájdi v sebe vedca

Ústav materiálov a mechaniky strojov SAV Zdroj: SAV

Hlavným cieľom organizátorov je pritiahnuť tých najmenších školákov k vede. „Dôvodom, či skôr dlhodobým cieľom projektu, je aj neustále klesajúci záujem a nedostatok záujemcov o doktorandské štúdium. Radi by sme preto už u tých najmenších vzbudili záujem o vedu, a tak vytvorili ich potenciálny záujem vo vyššom veku, v čase, keď sa budú rozhodovať nad ďalším štúdiom,“ uviedol Martin Nosko z Ústavu materiálov a mechaniky strojov.

Tohtoročný projekt Nájdi v sebe vedca rozšírili organizátori aj o spoluprácu s kolegami z Ústavu experimentálnej psychológie CSPV SAV. Ich úlohou bolo odborné poradenstvo pri metodike výučby nielen pre pedagógov na školách, ale aj pre vedeckých pracovníkov na pracoviskách SAV, aby tak zvýšili záujem mladých o vedu.

Nájdi v sebe vedca

Chemický ústav SAV Zdroj: SAV

Na konci projektu návštevy žiaci vypĺňali špeciálne pripravený dotazník. „Dotazníkom chceme zistiť vedeckú gramotnosť detí a ich schopnosť aplikovať poznatky do praxe. Našou ambíciou je porovnať deti, ktoré boli na akcii s ich vrstovníkmi, ktorí sa jej nezúčastnili,“ vysvetlila Vladimíra Kurincová Čavojová, z Centra spoločenských a psychologických vied SAV. Ako ďalej tvrdí, je zaujímavé, že už deti na druhom stupni základnej školy sú schopné "uvažovať ako vedci", ak sú k tomu veku primeraným spôsobom vedené.

Vedecká gramotnosť je dôležitou kompetenciou nápomocnou pri orientácii v čoraz väčšom množstve informácií rôznej kvality, ktorým sme v dnešnom svete vystavení. Okrem Ústavu experimentálnej psychológie CSPV SAV sa k akcii pridali aj kolegovia z Ústavu experimentálnej farmakológie a toxikológie CEM SAV.

V najbližších mesiacoch bude projekt Nájdi v sebe vedca pokračovať aj v ďalších etapách, počas ktorých navštívia Ústavy SAV postupne aj ďalšie triedy druhého stupňa ZŠ Pavla Marcelyho. Projekt Nájdi v sebe vedca plánujú jeho tvorcovia rozšíriť aj na ďalšie základné školy v ďalších regiónoch Slovenska a o ďalšie Ústavy SAV.