Ministerstvo zdravotníctva v posledný júlový deň zverejnilo návrh novely zákona o zdravotnom poistení. V tomto roku ide už o druhý pokus o novelizáciu toho zákona. Na rozdiel od prvého tohtoročného návrhu, ktorý sa napokon nedostal ani na rokovanie vlády, aktuálny návrh neobsahuje žiadne nepríjemné prekvapenia.

V novele sa nenachádza návrh na povinné prepoistenie poistencov štátu a štátnych zamestnancov do štátom ovládaných poisťovní. To je "pochopiteľné", keďže ministerstvo zdravotníctva sa novelou zákona o zdravotných poisťovniach snaží neštátne poisťovne úplne zlikvidovať.

Čo je zaujímavé a dôležité, minister zdravotníctva sa zatiaľ nenechal inšpirovať ministerkou práce a nechce rušiť maximálny vymeriavací základ pre odvody na zdravotné poistenie. Verím, že ide o jasný signál a maximálny vymeriavací základ na dôchodkové poistenie nakoniec nebude zrušený ani v konečnej verzií novely zákona o sociálnom poistení.

Vráťme sa ale k návrhu novely zákona o zdravotnom poistení. Zmeny potešia študentov a dôchodcov. Novela pre tých študentov a dôchodcov, ktorí nemajú štatút zamestnanca a nie sú ani SZČO, fakticky ruší povinnosť podávať ročné zúčtovanie v prípade, ak dosahujú príjmy na dohody. Podľa predloženého návrhu by to malo platiť už pre rok 2007 - teda už za rok 2007 by študenti a dôchodcovia mohli zarobiť na dohody akúkoľvek sumu - a ročné zúčtovanie podávať nebudú.

Prekvapujúca zmena sa chystá pre tých študentov a dôchodcov, ktorí majú štatút zamestnanca alebo SZČO. Doteraz nemuseli platiť poistné, ak ich vymeriavací základ vyčíslený v ročnom zúčtovaní neprevýšil sumu danú ako polovica úhrnu minimálnych miezd (pre ročné zúčtovanie za rok 2006 to znamenalo hranicu vymeriavacieho základu 41400 Sk). Novelou sa má tento limit zmeniť na úhrn minimálnych miezd. Pre rok 2008 to bude znamenať - ak bude minimálna mzda 8100 Sk - že podnikajúci dôchodca bude môcť dosiahnuť vymeriavací základ až 97200 Sk. Pre lepšie pochopenie - znamená to, že napríklad podnikajúci dôchodca, ktorý si pri zdanení príjmov uplatňuje paušálne výdavky 40%, bude môcť zarobiť až 346680 Sk "hrubého" a poistné platiť nebude.

Dostávame sa k titulku tohto príspevku. Prečo "polkrôčik vpred"? V dôvodovej správe k novele sa uvádza, že cieľom novely je zjednodušiť ročné zúčtovanie poistného. Áno, prijatím novely v predloženom znení sa zjednoduší zúčtovanie pre niekoľko tisíc študentov a dôchodcov, ktorí doteraz boli povinní podávať zúčtovanie - zjednodušenie pre nich znamená, že zúčtovanie nebudú musieť podávať vôbec. Ďalšia zmena -  zanedbanie nedoplatkov a preplatkov do 100 Sk, je drobnosť, ktorá pre občanov nemá väčší praktický význam. O zjednodušení ročného zúčtovania tak možno hovoriť len v propagandistickej rovine.

Krokom vpred pri zjednodušovaní ročného zúčtovania a vôbec celého systému zdravotného poistenia, bude len a len predstavenie úplne nového zákona o zdravotnom poistení.

Ak sa zmierime so skutočnosťou, že Slovensko dnes ešte nie je pripravené radikálne zmeniť celý odvodový systém a zaviesť Sulíkov odvodový bonus, nový zákon o zdravotnom poistení by mal zaviesť tieto zásady a princípy:

  • zadefinovať pojmy zamestnanec a samostatne zárobkovo činná osoba rovnako, ako v zákone o dani z príjmov,
  • zjednotiť vymeriavací základ na výpočet poistného so základom dane,
  • zjednotiť princípy platenia preddavkov na poistné s princípmi platenia preddavkov na daň z príjmov,
  • zrušiť všetky súčasné výnimky - poistné by sa malo platiť zo všetkého zdaniteľného príjmu zo závislej činnosti a z podnikania,
  • na diskusiu je, či by sa malo platiť poistné  aj z kapitálových príjmov, nezdanených podielov na zisku a tzv. náhodných príjmov (dôvod - ak sa platiť nebude, "okno" pre úniky z povinnosti platiť poistné bude otvorené dokorán),
  • ak sa podarí zrušiť čo najviac výnimiek a čo najviac rozšíriť okruh príjmov, z ktorých bude povinnosť platiť poistné, sadzba poistného môže klesnúť zo 14% na 10%,
  • zrušiť povinný minimálny základ,
  • zachovať maximálny vymeriavací základ, pričom jeho výška by mala byť naviazaná na sumu životného minima,
  • povinnosť platiť poistné by mal mať len zamestnanec - rovnako ako sám platí daň z príjmu - zamestnávateľ by za zamestnanca poistné platiť nemal,
  • poistenec bez príjmu by poistné platiť nemal, rovnako ako neplatí daň,
  • štát by mal platiť poistné za úplne všetkých poistencov (aj za ekonomicky aktívnych) s tým, že suma poistného za jedného poistenca by sa stanovila tak, aby súčasný celkový objem financií vynakladaný štátom zostal zachovaný (prípadne sa zvýšil v rámci možností štátneho rozpočtu),
  • ročné zúčtovanie poistného by malo byť súčasťou daňového priznania,
  • miesto výberu a vykazovania poistného by malo byť totožné s miestom výberu a vykazovania daní - čo sú súčasné daňové úrady.

Ministerstvo zdravotníctva už na jar informovalo, že pripravuje nový návrh zákona o zdravotnom poistení. Uvidíme (?) aký bude a kedy bude.