Mnohí máme deti vo veku od 10 do 18 rokov. Výchova v puberte dáva zabrať. Tínedžerov okrem našich múdrych rád bombardujú „dobrými radami“ kamaráti, televízia, internet. A teraz aj takáto reklama.
Viem, že týmto blogom prispievam k medializácii jednej stupídnej kampane. Ale verím, že zároveň tým zabránim podobným kampaniam v budúcnosti. O etickosti takejto reklamy totiž pochybuje každý zdravo uvažujúci človek; samotní ľudia z marketingovej branže sa od nej dištancujú.
Štatistiky hovoria, že priemerný vek tých, čo majú prvú skúsenosť s alkoholom je 10 rokov. Vo vekovej kategórii 11 až 14 rokov výrazne stúpa konzumácia alkoholu, u dievčat dokonca rýchlejšie ako u chlapcov. V prieskume medzi 16 a 17 ročnými až 88% opýtaných priznalo, že malo skúsenosť s alkoholom za posledných 12 mesiacov a polovica z nich bola opitá.
To, že Slováci nepatria medzi najzdravšie národy v Európe, je nepríjemný fakt. Už dnes žijeme najmenej rokov zdravého života spomedzi všetkých krajín EÚ. Fajčenie, obezita a alkohol sú najvýznamnejšie faktory, ktoré zvyšujú úmrtnosť a znižujú kvalitu života. Zároveň ide o faktory, ktorým vieme predchádzať. Rozhodne nie však takýmito reklamnými kampaňami.
Zákon o reklame máme, aj definíciu, čo nesmie obsahovať reklama alkoholu. Je stanovená výška sankcie aj dozorujúci orgán – Štátna potravinová a veterinárna správa. Nemáme však výsledky. Za necelý rok sme svedkami už druhej kampane, ktorá propaguje alkohol a je cielená na deti.
Preto sme s Milošom Moravčíkom pripravili návrh na zmenu zákona. Na septembrovú schôdzu parlamentu bude predložený zákaz umiestniť reklamu v blízkosti škôl. Navrhujeme zvýšiť sankcie, najmä ich spodnú hranicu, ktorá je dnes 0 € (!). Vymáhanie zákona má patriť pod ministerstvo zdravotníctva. A v neposlednom rade chceme dosiahnuť, aby sa získané prostriedky použili na boj proti závislostiam.
Páni poslanci. Vykašlite sa na kazítka v spotrebičoch a zakážte reklamu na alkohol cielenú na deti. Na naše deti.
Ak sa Vám môj blog páči, kliknutím ho podporte tu.