Verejné dlhy v čase krízy závratne rastú (EK 2009, s. 50-66). Vplyvom starnutia obyvateľstva budú štáty tvoriť vysoké deficity pravdepodobne aj naďalej. Riešenia na tento problém sú v zásade iba dve: vyššie daňové príjmy alebo nižšie výdavky (resp. kombinácia oboch). Do prvej kategórie možno zaradiť aj takzvané "inflačné riešenie". Vysoký verejný dlh v pomere k HDP sa dá znížiť nečakane vysokou infláciou menovej zásoby. Tá prostredníctvom straty kúpyschopnosti meny pôsobí ako skryté zdanenie držiteľov peňazí v prospech vlády resp. centrálnej banky, ktorá novovytlačenými peniazmi splatí svoje záväzky.
Stalo sa tak napríklad po druhej svetovej vojne v USA, kde rast spotrebiteľských cien v rokoch 1946-47 vyskočil až na takmer 20%, potom klesol, aby sa v roku 1951 znova vyšplhal k 10% (dáta tu). Federálny dlh počas toho obdobia klesol z historických 120% HDP tesne po vojne na 70% HDP začiatkom päťdesiatych rokov.
Aizenman & Marion (2009) skúmajú motivácie využiť možnosť zinflovania dlhu dnes. Hlavné rozdiely oproti povojnovému usporiadaniu sú podľa autorov dva: dnešná vyššia zadlženosť voči zahraničiu - tá hrá práve pre inflačné "riešenie", a nižšia priemerná maturita dlhu - ktorá hrá proti. Cestou von by preto mohla byť vyššia inflácia počas krátkeho obdobia.
Aizenman a Marionová však vo svojom modeli nebrali do úvahy dôležité inštitucionálne rozdiely oproti povojnovému usporiadaniu. Dnešný Fed a ECB explicitne cieľujú nízku infláciu (prvá inštitúcia od roku 1977 ako jeden zo svojich dvoch cieľov, druhá od svojho založenia v roku 1998 ako jediný cieľ). Ak by hlavné svetové centrálne banky mali riešiť problém verejných dlhov infláciou, museli by tak poprieť základné princípy svojho fungovania, čo sa dá predpokladať iba ťažko. Autori štúdie takisto neberú do úvahy vplyv reputácie (spomínajú ho až v závere). Ak krajina externalizuje svoje fiškálne problémy na úkor veriteľov, tí už nebudú takí ochotní požičať jej v budúcnosti, čím sa jej úroková prirážka zvýši o viac ako predpokladaný nárast inflácie.
Autor je analytikom TREND Analyses, s inštitútom INEKO spolupracuje na projekte trvalej udržateľnosti verejných financií