New Scientist zverejnil zoznam trinástich vecí, ktoré vedecky nedávajú zmysel. Freakonomics sa v tejto súvislosti čitateľov spýtal na zoznam vecí, ktoré nedokáže vysvetliť ekonómia. Tu sú dve podľa Knihožrúta:

Prepitné. Súhlasím. Je neuveriteľné, akú má táto spoločenská norma životnosť. Platiť niekomu extra peniaze mimo účet za to, že si robí svoju robotu? V iných sektoroch služieb vyjednávame zľavy, v reštauráciách dobrovoľne - alebo aspoň pod tlakom nepríjemného pocitu z porušovania neformálnych konvencií - platíme navyše. O vysvetlenie sa pokúšali mnohí.

Isté je, že medzi prepitným a kvalitou služby je súvislosť zanedbateľná, kým medzi prepitným a slnečným počasím významná. Čašníčka môže zvýšiť tringelt o 18 percent nakreslením :)  na účet, čašník si ho rovnakým trikom zníži o 9 percent. Teóriu, že prepytné je cesta, ako znížiť riziko nekvalitnej služby, neberiem. Keď nedám taxikárovi tringelt, dovezie ma len do pol cesty? A netreba zabúdať na postreh Stevena Landsburga, že prepitné v dlhodobom horizonte znižuje oficiálne platy čašníkov. Jediné vedecké a zmysluplné vysvetlenie som zatiaľ videl v Tarantinovom filme Reservoir Dogs:

<


Hudobný biznis. Keď som si minulý týždeň inštaloval iTunes 9, opäť som sa nasr..l zamyslel na tým, prečo si nemôžem legálne kupovať z iTunes Store hudbu. Bez toho, aby som vymýšľal okľuky cez americké adresy a darčekové kupóny. Veď tam mám konto, cez ktoré si sťahujem aplikácie do iPhonu. Prečo si cez tú istú kreditku nemôžem kúpiť nový album Alice in Chains za 9,99 dolára, keď si môžem kúpiť navigáciu za 99 eur? Prečo si môžem dať z britského Amazonu poslať nové cédéčko a stiahnuť ho do počítača, a prečo si nemôžem z toho istého Amazonu stiahnuť album priamo do počítača?

Nechcem nič počuť o DRM, autorských právach a všelijakých údajných zložitostiach predaja digitálnej hudby. Fakt, že hudbné vydavateľstvá sú rentiéri zneužívajúci systém ochrany duševného vlastníctva je pre mňa nedostatočné vysvetlenie, ako môže takýto imbecilný biznis model prežiť toľko rokov. Slovami Stopárovho sprievodcu: budú prví, čo pôjdu k múru, keď príde revolúcia.

Aký je váš zoznam?