V utorok 1. decembra štartuje posledná tohtoročná schôdza parlamentu. V tradične bohatom programe (ktorý predpokladám poslanci zvládnu v tradične expresnom tempe, veď je tu Mikuláš a idú Vianoce) sa vynímajú tri oriešky.

Prvý oriešok: Novela zákona o sociálnom poistení   

Ide o tzv. poslanecký návrh zákona, ktorý predkladá poslankyňa SMERu pani Vaľová. Tzv. preto, lebo je bežná prax, že namiesto zodpovedného ministerstva návrh predloží spriatelený poslanec. Ministerstvo si tak ušetrí nepríjemné babračky s pripomienkovým konaním, ide to rýchlejšie a keby niečo, vždy je poruke výhovorka, že spriatelený poslanec komplikovanú problematiku jednoducho nezvládol. Spriatelený poslanec si urobí čiarku do záznamov svojej aktivity. Opozícia občas predvedie povinnú jazdu vo forme protestov, návrhov na zmenu rokovacieho poriadku ale po schválení novely ide život ďalej.

Ale k veci. V novele je jedna nebezpečná nedomyslená zmena. V § 138 sa má zmeniť definícia vymeriavacieho základu zamestnanca tak, že z doterajšieho znenia vypadnú slová "za vykonanú prácu". Vymeriavací základ zamestnanca tak bude definovaný ako jeho zdaniteľný príjem, okrem výnimiek uvedených v § 138 ods. 2. Medzi týmito výnimkami však nie je uvedený napríklad preplatok z ročného zúčtovania poistného na zdravotné poistenie. Ak sa v § 138 ods. 2 medzi príjmy, ktoré sa do vymeriavacieho základu nezahŕňajú, neuvedie aj preplatok z ročného zúčtovania poistného na zdravotné poistenie, bude musieť zamestnanec a zamestnávateľ odvádzať poistné do Sociálnej poisťovne aj z tohto preplatku. Čo je nezmysel. Ešte lepším riešením však je, aby medzi výnimky bolo zaradené všetko vrátené poistné s odkazom na § 5 ods. 1 písm. i) zákona o dani z príjmov.

V novele sa ďalej navrhuje, aby sa aj doba rodičovskej dovolenky zahrnula do doby poistenia v nezamestnanosti. Výborný nápad. Má však jednu chybu - vo väčšine prípadov mladé mamičky, ktoré stratia prácu po návrate z rodičovskej dovolenky, budú mať dávku len vo výške 50% minimálnej mzdy, teda dostanú necelých 154 Eur. Spravodlivejšie by bolo, keby sa dávka vypočítala z príjmu, ktorý mali v zamestnaní pred nástupom na materskú.

Okrem toho, čo navrhuje pani poslankyňa, odporúčam zamyslieť sa nad minimálnym vymeriavacím základom SZČO (živnostníkov a pod.). Od 1. januára 2010 majú platiť odvody zo základu najmenej 319,58 Eur. Táto suma je daná ako 44,2% priemernej mzdy za rok 2008. Živnostníci tak budú platiť poistné zo základu vyššieho, ako je minimálna mzda (307,70 Eur). Dúfam, že niekto z poslancov navrhne, aby ich minimálny základ bol napríklad 40% priemernej mzdy a tak o niečo nižší, ako minimálna mzda. Návrh, aby bol minimálny základ zrušený úplne spomínam len pre pokoj svojej duše...

Naopak dúfam, že nikto z poslancov nenavrhne "úpravu" maximálnych možných vymeriavacích základov v záujme "zjednodušenia" výpočtov pre všetky fondy, vrátane zdravotného poistenia, na štvornásobok priemernej mzdy. Z dobre informovaných zdrojov pochádza informácia, že takéto tiché zvýšenie odvodov sa chystá "spriatelený poslanec" predložiť tesne pred záverečným hlasovaním - zbytočná publicita pri nepopulárnych opatreniach predsa nie je žiadúca. 

Druhý oriešok: Nový zákon o rodičovskom príspevku

Po tom, čo sa k 1. januáru 2009 razantne zmenil zákon o rodičovskom príspevku, sa opäť chystajú veľké zmeny - dokonca vo forme nového zákona. Novému zákonu možno vytknúť niekoľko problematických bodov a predpokladám k nim rozsiahlu diskusiu.

Na úvod sa treba spýtať, prečo predkladateľ zákona - ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny - tak veľmi fandí sociálnym veciam a tak málo fandí práci. Podľa návrhu bude rodičovi, ktorý poberá rodičovský príspevok, úplne zakázané pracovať. Doteraz "bolo dovolené" pracovať aspoň na dohody, od januára nebude možné ani to. Ministerstvo tak pokračuje vo svojej politike vazalstva poberateľov sociálnych dávok na sociálnu sieť.

Ďalej, prečo má byť výška "zvýšeného" rodičovského príspevku práve 256 Eur, ak má podľa zámeru vlády nahradiť čistý príjem určený z minimálnej mzdy? Od januára 2010 bude minimálna mzda v hrubom 307,70 Eur, z čoho vyplýva čistá suma 266,60 Eur. A v tejto výške by mal byť stanovený nový rodičovský príspevok. 

A v novej výške by mali príspevok poberať všetky ženy - nielen tie, ktoré prešli na rodičovský príspevok z materskej - a počas celej doby starostlivosti o dieťa - nielen do veku dvoch rokov dieťaťa. Matky, ktoré sa starajú o päťročné dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom, či náhradní rodičia sú podľa návrhu zákona silne negatívne diskriminovaní!

Tretí oriešok: Obnova valorizácie "nezdaniteľného minima"

Poslanec Štefanec (SDKÚ) predložil návrh stručnej novely zákona o dani z príjmov. Podľa tohto návrhu sa má v zákone v § 52h zrušiť odsek 11 a tak sa má znova obnoviť valorizácia tzv. nezdaniteľného minima, presnejšie povedané nezdaniteľnej časti na daňovníka. Dobrá práca a dúfam, že poslanecký zbor tento návrh prijme. Dovolím si na záver jednu malú výhradu: pán poslanec navrhuje zrušiť v § 52h odsek 11. Správne však ide o odsek 13.