Exministerka Tomanová bola povestná svojimi kostýmami s neodmysliteľnou ružičkou. Žiaľ nielen kostýmami ale aj sociálnymi podnikmi, konzultáciami pri nedeľnej kávičke platenými z eurofondov a zlými zákonmi.

Jedným zo zlých zákonov bol aj zákon o rodičovskom príspevku, podľa ktorého nárok na rodičovský príspevok rodičia stratili, ak sa rozhodli pracovať skôr ako ich dieťa dosiahlo tri roky.

Aj preto som ako minister na jeseň 2010 čo najrýchlejšie presadil, aby rodičovský príspevok mohli opäť poberať aj tí rodičia, ktorí pracujú.

Žiaľ súčasný minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter si obliekol Tomanovej kostým. Dnes zaradil do pripomienkového konania svoj návrh o rodičovskom príspevku, ktorý akoby z oka vypadol zákonu z čias ministerky Tomanovej.

Richterov zákon je namierený proti aktívnym rodičom, ktorí chcú a môžu pracovať a zároveň (aj keď to minister určite neprizná) znamená šetrenie štátu na tom nesprávnom mieste - na úkor rodín s malými deťmi.

Prečo?

Preto, lebo nárok na rodičovský príspevok nebude mať rodič, ktorý popri starostlivosti o dieťa pracuje - napríklad v zamestnaní na skrátený úväzok, či doma po večeroch na dohodu za pár eur mesačne, alebo má živnosť, na ktorú chce zarobiť akú takú sumu a prilepšiť svojej rodine.

Preto, lebo rodičovský príspevok sa síce zvyšuje z 203,20 eura na 260 eur - ale len pre matku, ktorá bola pred narodením dieťaťa nemocensky poistená a poberala materské a len do dvoch rokov veku dieťaťa - ale na druhej strane sa rodičovský príspevok znižuje z 203,20 eura na 160 eur na všetky deti vo veku od 2 do 3 (prípadne 6) rokov a súčasne po celú dobu poberania pre ženy, ktoré materské nepoberali.

Štát tak na úkor mladých rodín ušetrí desiatky miliónov eur. Hanba.

***

Poznámky a prepočty.

Ak by sa zákon nezmenil, výška rodičovského príspevku by bola od 1.1.2014 suma 203,20 eura.

Rodičovský príspevok poberá cca 140 tisíc poberateľov. Z toho približne polovica sú ženy, ktoré pred rodičovským príspevkom poberali materské.

Týchto žien sa týka navrhované zvýšenie rodičovského príspevku na 260 eur na dieťa vo veku do 2 rokov a súčasne navrhované zníženie rodičovského príspevku na 160 eur na dieťa ktoré už dosiahlo 2 roky veku.

Pre tieto ženy to znamená vyšší príjem z rodičovského príspevku po dobu 18 mesiacov x (260 - 203,20) = 18 x 56,80 = 1022,40 eura (poznámka - žena, ktorá poberá materské, ho poberá cca do 6-7-ho mesiaca veku dieťaťa, rodičovský príspevok tak poberá cca od 7-ho mesiaca veku dieťaťa).

Pre tieto ženy to zároveň znamená zníženie príjmu z rodičovského príspevku po dobu ďalších 12 mesiacov (vek dieťaťa 2 až 3 roky) x (203,20 - 160) = 12 x 43,20 = 518,40 eura.

Celkovo to pre ženy, ktoré poberali materské, znamená zvýšenie sumy prijatého rodičovského príspevku o 504 eur (1022,40 - 518,40 = 504).

Druhá polovica poberateľov rodičovského príspevku sú ženy, ktoré pred rodičovským príspevkom materské nepoberali - nepracovali, študovali, resp. do skončení štúdia si nenašli prácu alebo pracovali len krátko.

Týchto žien sa týka navrhované zníženie rodičovského príspevku na 160 eur.

Pre tieto ženy to znamená nižší príjem z rodičovského príspevku po dobu 36 mesiacov x (203,20 - 160) = 36 x 43,20 = 1555,20 eura.

Ženy, ktoré nepoberali materské, tak budú mať rodičovský príspevok celkovo nižší o 1555,20 eura.

V cykle troch rokov tak štát vyplatí približne 70 tisíc ženám o 504 eur viac, celkovo o 35 miliónov eur viac.

A naopak približne 70 tisíc ženám vyplatí o 1555 eur menej, celkovo o 108 miliónov eur menej.

Celkom tak štát ušetrí 73 miliónov eur v trojročnom cykle, čiže vyše 24 miliónov eur každý rok. A to nepočítam úspory, ktoré štát dosiahne nevyplácaním rodičovských príspevkov tým ženám, ktoré začnú pracovať skôr, ako ich dieťa dosiahne tri roky.