Už dlhší čas ma škrela otázka, prečo sa nedá relácia verejnoprávnej STV "Lampa" sledovať na internete z jej archívu - tak ako jej iné relácie. A nie len mňa, ale aj diskutérov na fórach tejto televízie. Veď nie každý koncesionár musí byť vo štvrtok večer nevyhnutne doma. A ešte som sa divil, prečo sú niektoré časti Lampy uverejňované na portáli súkromného týždenníka .týždeň. Napriek tomu, že céčko v krúžku označujúce copyright je v záverečných titulkoch pri inštitúcii Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS), nie pri dodávateľovi relácie - firme W PRESS (zároveň vlastník .týždňa).

Na otázku, ako je to možné, RTVS  napísala, že „Šírenie relácie Večer pod lampou na webe STV alebo RTVS nie je v zmluve [s dodávateľom] explicitne riešené. Súbor (4hodinová relácia) je príliš veľký na umiestenie na internetovej stránke www.stv.sk, nie je teda možné to v súčasnosti technicky zabezpečiť. Touto otázkou sa budeme zaoberať pri tvorbe nového webu. V súčasnosti majú možnosť diváci vrátiť sa k relácii kedykoľvek na internetovej stránke časopisu Týždeň.“

Na doplňujúcu otázku, či sa relácia nedá rozdeliť napríklad na tri menšie časti a uverejniť na internet týmto spôsobom (ako to robí .týždeň), televízia zatiaľ nereagovala. Akonáhle odpoveď príde, na blog ju doplním.

.týždeň na moje otázky o zverejňovaní Lampy na svojom webe reagoval odpoveďou, že RTVS mu naň dala súhlas - po vzájomne výhodnej dohode, kde týždenník na svojej stránke televíznu reláciu propaguje.

Na jednej strane sa teda aktivita .týždňa dá vnímať ako služba verejnosti: RTVS "nie je schopná" reláciu zverejňovať, .týždeň pomáha. Na druhej strane je to však pre verejnoprávnu televíziu možno nevýhodná konštelácia, pretože RTVS tým prichádza o príjmy z webovej reklamy (za ušlé kliky na ich stránku). Aj keď môže mať televízia vďaka propagácii .týždňom zasa viac divákov live vysielania, a ide tak pravdepodobne o minimálne ušlé výnosy, malo by to byť pre jej vedenie vecou na zamyslenie, keďže verejnoprávne médium daňovníkom vyrába rok čo rok stratu a každé euro navyše by sa mu hodilo ako soľ. A to, že by malo mať na webe všetky vlastné relácie, je tiež vecou sedliackeho rozumu.

Zároveň majiteľ .týždňa firma W PRESS môže na relácii zarábať už druhý krát. Prvý krát dostala ako dodávateľ relácie zaplatené od RTVS (2650 eur bez DPH za reláciu). Druhý krát získava možnosť príjmov (za mesiac podľa cenníka inzercie a počtu klikov za banner 1500-2250 eur) za kliky navyše na svoju stránku prostredníctvom reklamy.