Problematike merania korupcie, klientelizmu a hodnovernosti rôznych rebríčkov som sa tu na blogu už venoval. Hlavný problém je, že vnímanie korupcie a jej zachytávanie prieskumami verejnej mierny môže podliehať množstvu informačných šumov. V krajine môže byť napríklad móda hovoriť o korupcii a o tom, že všetci kradnú. Ľudia môžu podávať spostredkované informácie z desiatej ruky, nafukovať problém, alebo si jednoducho vymýšľať.

Takéto rebríčky by preto nemali byť jediné meranie miery korupcie, či klientelizmu. Ekonómovia prišli s mnohými nápadmi, ako indikátory korupcie očistiť od informačných šumov. Jeden spôsob je napríklad sledovanie vývoja trhovej hodnoty firiem napojených na politické špičky v časoch dramatických udalostí na politickej scéne (napríklad zlý zdravotný stav diktátora). Keď sme sa pri príprave témy o korupcii v TRENDE pýtali Edwarda Miguela - jedného z najinovatívnejších výskumníkov v tejto oblasti - čo robiť v krajine, ktorá nemá fungujúcu burzu, tak ako spoľahlivý indikátor navrhol sledovanie vozového parku politikov a úradníkov.

Čiastkový indikátor môže byť aj iný. Napadol ma pri čítaní dvoch firemných textov, ktoré sme publikovali v priebehu pár týždňov. Prvý prípad je firma HKS Forge, ktorá tesne pred vstupom do reštrukturalizácie formálne presťahovala sídlo z Trnavy do Košíc. Náhoda chcela, že v aktuálnom čísle TRENDU píšeme o Petrocheme, ktorá sa pred konkurzným konaním formálne odsťahovala z Dubovej na tretie poschodie hotela Patriot do Vranova nad Topľou.

Moja otázka: existuje iné vysvetlenie na takúto zmenu adresy ako to, že ľudia, ktorí chcú kontrolovať proces reštrukturalizácie a konkurzu sťahujú firmy tam, kde majú lepšie konexie na konkurzných sudcov, alebo správcov? Takto v rýchlosti ma nenapadne nejaký iný príklad z predchádzajúcich rokov (žeby sťahovanie bývalých VSŽ z Košíc do Bratislavy?). Neviem ani posúdiť, aký rozsiahly je tento fenomén, ktorý si my novinári všimneme predovšetkým vtedy, ak sa týka nejakej väčšej firmy, alebo zaujímavého prípadu. No v každom prípade je to zaujímavá téma, na ktorú nahovorím niektorého z mojich kolegov.