Cez španielsky dolár, zlatý štandard, britskú libru, americký dolár až po naše súkromie. Doba digitálneho kapitalizmu priniesla nové univerzálne platidlo, ktoré však nie je zameniteľným platobným prostriedkom nachádzajúcim sa v našich peňaženkách a na našich účtoch, ale je jedinečnou hodnotou prameniacou v našej osobnosti a v našich prejavoch osobnej povahy. V dnešnej dobe správne vyhodnotené údaje produkujú kapitál, a preto sa naše údaje a súkromie stávajú novodobou univerzálnou menou.

Prípady Cambridge Analytica (v rámci ktorého konzultačná firma pre vlastné účely zozbierala údaje od približne 87 miliónov Facebook užívateľov) a 50 miliónová pokuta pre Google, iba potvrdzujú, že „knihy úmyslov“ predsa len predstavujú patričnú hodnotu. Big Data začína lákať pozornosť aj orgány ochrany hospodárskej súťaže. Určite nežijeme v ružovej bubline, nikto nebude vyvíjať a spravovať komplexný softvér pre naše pekné oči. Rovnako neposkytujeme svoju vlastnú prácu pre našich zamestnávateľov a obchodných partnerov grátis. Biznis model „grátis“ nebol a ani nikdy nebude modernou žiadnej éry. Príde určite k momentu, kedy sa táto hodnota údajov vyčerpá, avšak pravdepodobne až po tom, čo sa zmenia základné priority nášho spoločenstva.
Nehmatateľnosť a abstraktnosť digitálneho sveta robí odkrytie nášho súkromia znesiteľnejším a prijateľnejším. Neodkrývame predsa svoje názory, fotky a videá na úradnej tabuli mestského úradu, ale na našej vlastnej fiktívnej nástenke sociálnej siete. V dnešnej dobe sa už nečudujeme voličom, ktorí sú pri svojom presvedčení imúnni voči politickým kauzám meraných v desiatkach miliónov eur, pretože táto cifra je pre každodenné starosti neuchopiteľná. Viac však voliča vyvedie z miery incident prijatia úplatku vo výške 1.000,- EUR, keďže takúto čiastku si ľahšie dosadí do premenných svojho vlastného života. Preto každý únik údajov desiatok miliónov jednotlivcov bez ani len približnej predstavy o aké údaje ide a k čomu všetkému môžu byť použité, bude vždy iba jednou z mnohých nehmotných káuz, pričom nevyžiadaný newsletter alebo neadresná reklama vhodená do našej schránky bude naďalej hlavnou príčinou obťažujúceho ataku do našej osobnej sféry.
Rad povinností na ochranu súkromia síce majú v prvom rade spoločnosti, ale pred tým, ako začneme bezprostredne hádzať vinu na ne, skúsme začať čítaním „privacy notice“, pozrieť si, čo nám ponúkajú kolónky nastavenia súkromia a zamyslieť sa nad tým, čo, kam a komu poskytujeme.