Lítium-iónové batérie sú pre svet elektromobilov a modernej energetiky momentálne nepostradateľné. Atraktivita kovu rastie a pozornosť investorov sa čím ďalej tým viac sústreďuje týmto smerom podobne, ako je to v prípade paládia. Lenže zásoby lítia sú obmedzené a dopyt rastie. Okrem batérií do elektrických áut sa kov navyše využíva aj do smartfónov, tabletov, či spotrebnej elektroniky.
Zdroj lítia možno lokalizovať na územia niekoľkých štátov. K najväčším producentom patrí Austrália, Čile, Argentína, Čína, Zimbabwe, Portugalsko, Brazília a USA. Podľa údajov z US Geological Survey sa výrobcovia snažia uspokojiť zvyšujúci sa záujem, čo sa prejavuje v raste produkcie kovu, ktorá od roku 2016 do roku 2017 stúpla o 13 percent na 43-tisíc metrických ton.
Okrem produkcie však rástla aj cena komodity, ktorá za rovnaké obdobie stúpla zo 7 400 USD za metrickú tonu o 88 percent na 13 900 USD za metrickú tonu. Podľa xPartners bola za rastom ceny hlavne obava investorov, že dôjde k problémom so zásobovaním. Výrobných závodov je ako šafranu a v nadchádzajúcich rokoch sa otvorí len niekoľko nových, keďže investície do ich spustenia sú obrovské, pričom uvedenie novej bane do plne funkčnej prevádzky trvá približne 4 až 7 rokov.
Obavám nakoniec odzvonilo začiatkom minulého roka, kedy sa spoločnosť SQM dohodla s čilskou vládou na rozšírení produkcie lítia do roku 2025. Následkom toho Morgan Stanley predpovedal strojnásobenie produkcie komodity do tohto istého roku. Informácia spôsobila prudký výpredaj a cena lítia sa výrazne skorigovala.
Tak prečo by cena komodity mala opäť rásť? Jednak sa očakáva, že svetový počet novo predaných elektromobilov sa v nasledujúcich rokoch zvýši na 5 až 6 miliónov vozidiel, čo predstavuje 5 až 7-percentný podiel na trhu. Pre ilustráciu - globálne dodávky elektrických áut dosiahli len v roku 2018 2,1 milióna kusov, čo v porovnaní s rokom 2017 predstavuje 64-percentný nárast.
Ďalším faktorom je rast autonómnych energetických zariadení a najmä zálohovanie a skladovanie energie získavanej z obnoviteľných zdrojov. To potvrdzuje aj jeden z najväčších investorov fotovoltaiky v Chile, skupina Solek. „Tento rok sme oznámili komerčné spustenie služby sebestačných ostrovných systémov dodávky elektriny. Jeho kľúčovou súčasťou sú okrem solárnych zdrojov práve lítiové batérie. Inovatívna energetika sa tak stáva jedným z ťahúňov dopytu po týchto zdrojoch,“ uviedol Marc Sottana, manager projektu Battery Energy Storage zo skupiny Solek.
V poslednom období sa tak cena akcií spoločností, ktoré lítium spracúvajú opäť vrátila do zelených čísel. Podľa analýzy spoločnosti Roskill by mohol dopyt vzrásť až o 21 percent, pričom v roku 2021 sa očakáva, že dokonca prevýši ponuku. S ohľadom na tieto skutočnosti by cena lítia mohla opäť vystreliť do vysokých hodnôt. Výhľadovo je vhodné v rámci investície zamerať sa najmä na popredné firmy, ktoré pôsobia v tomto segmente.
Lídrami na trhu sú najväčší svetový producent lítia Albemarle, ktorý si od konca februára 2019 pripísal nárast 15 percent a momentálne sa akcie firmy obchodujú okolo 85 USD za akciu, Tianqi Group, ktorej akcie od januára 2019 stúpli o 35 percent na 39 USD za akciu, FMC, ktorej hodnota za rovnaké obdobie stúpla o 30 percent na úroveň okolo 78 USD za akciu a Sociedad Química y Minera de Chile (SQM), ktorej akcie vzrástli od začiatku roka o osem percent na 40 USD za akciu. Všetky spomínané spoločnosti vlastnia dohromady približne 85-percentný podiel na trhu s lítiom.
Keďže dopyt rastie a zdroje nie sú nevyčerpateľné, momentálne sa stal atraktívnymi predmetom vedeckej činnosti aj výskum, ktorý hľadá možnú náhradu do batérií elektromobilov medzi príbuznými prvkami. Kým sa však nenájde adekvátna náhrada je pravdepodobné, že cena lítia bude stúpať podobne ako je to v prípade paládia, ktoré výrazne prekonáva cenu dlhoročného kráľa drahých kovov v podobe zlata.