Vážený pán Draxler, minister školstva,

vo Vašom blogu ste spomenuli projekt internetu pre školy. Písali ste, že ak by Vás oslovil hocikto, pokojne by ste sa s ním bavil o parametroch súťaže. Preto sa na Vás obraciam týmto spôsobom.

Prečo vlastne kritizujem

Z blogu som vyrozumel, že kritiku projektu chápete ako vymyslenú kauzu, s ktorou sa čakalo na týždne pred voľbami. Ako jeden z prvých verejných kritikov by som rád vysvetlil, že politický rozmer tejto veci je pre mňa nepríjemné zlo. Bavia ma komunikačné siete, nie politika. Načasovanie pred voľbami si termínom súťaže určilo ministerstvo, nie kritici. Na obstarávanie EDUNET_SK ma upozornili viacerí poskytovatelia internetu, a ako šéfa asociácie ma žiadali o riešenie. Uvedomujúc si, o čo ide, nemal som veľmi na výber.

Spolu s kolegami totiž stále viac vidíme, ako sa na takýchto projektoch vynášajú zo štátneho rozpočtu čím ďalej, tým väčšie peniaze, a prinášajú štátu a jeho občanom len biedne služby. Vynesené peniaze potom vstupujú do podnikateľkého prostredia, a ovplyvňujú a krivia ho stále výraznejším spôsobom, a tak škodia dvakrát.

Vidíme, ako na štátnych zakázkach narástla "marža" či "malá domov" za desaťročie z 10% až na 90% - a to sa deje na zakázkach, ktoré by sme ešte nedávno vyčíslili na MILIARDY korún. Keď som ceny v EDUNETe porovnal s tým, čo by sa dalo na trhu dosiahnuť, pri všetkej úcte to neviem vidieť inou optikou, než že aj tu je obrovská "vata". Stav sa zhoršuje do tej miery, že nemôžeme ďalej mlčať. Pred voľbami, ani po voľbách.

Ozývame sa k EDUNETu preto, lebo chceme, aby školy dostali slušné pripojenie za férové ceny, a aby si popri tom nemastil vrecká kde-kto. Je neprijateľné a trestuhodné, že štát platí školám pomalé, drahé a nezrušiteľné pripojenie, a školy si musia zabezpečovať lepšie pripojenie inak - z vlastných peňazí, z peňazí rodičov, sponzorsky.

Pán minister, moja firma poskytuje internet viacerým školám zadarmo alebo za symbolické peniaze, pretože Infovek nestojí za veľa, ministerstvo školám iný internet kúpiť nechce, školy peňazí nemajú, a ja sa neviem pozerať na tu mizériu a nepomôcť školám, keď môžem. Bohužiaľ, EDUNET_SK v navrhovanej podobe tento stav lepším nespraví. Treba sa vrátiť na začiatok a postaviť ten projekt nanovo a inak. Ináč to bude opäť nanič.

Pre jedného či pre štvorku

V blogu píšete o tom, že médiá hovorili o súťaži ušitej pre jedného, a prihlásila sa nakoniec štvorica podnikov - médiá podľa Vás nemali pravdu. Dovolím si oponovať - to, že sa prihlásili štyria, neznamená, že to nebolo ušité pre jedného. Ministerstvo niekoľkokrát podmienky menilo a uvoľňovalo, a až po korekciách a dvoch predĺženiach termínov sa podarilo získať štyri ponuky. Koľko z tých štyroch ponúk by vyhovelo pôvodným podmienkam?

Štyri ponuky na tomto trhu sú podľa mňa brutálny neúspech. Znamenajú aj to, že do súťaže sa zapojilo menej než 0,5% telekomunikačných firiem v SR. Odhadujem, že viac ako 99% firiem sa ani po úpravách podmienok zapojiť nemohlo. Len mne sa za 3 dni ozvalo vyše 30 podnikov, ktoré by sa do súťaže radi zapojili, a mohli by ponúknuť výrazne lepšie pripojenie za výrazne nižšie sumy - no podmienky ich do súťaže nepustili.

Ani účasťou štyroch súťažiacich sa nič nezmenilo na tom, že najväčšie šance v tejto súťaži má práve jeden konkrétny telekomunikačný poskytovateľ. Pokojne sa stavím o ročný plat, že to buď vyhrá priamo on, alebo bude na značnom území robiť subdodávky inému víťazovi. V rámci naplánovanej sumy je peňazí dosť na akékoľvek scenáre.

Komunikácia je základ

V blogu tiež píšete, že ministerstvo trpezlivo komunikovalo s každým, kto sa na projekt pýtal. Ministerstvo na mnohé otázky skutočne trpezlivo reaguje - trpezlivo poskytuje "Rozhodnutia o odmietnutí poskytnutia informácie"... Pred pár dňami odmietlo Vaše ministerstvo poskytnúť informácie TRENDu o ponukách v súťaží, s poukázaním na obchodné tajomstvo - pritom v mnohých iných obstarávaniach sú informácie o ponukách zverejňované. Informácie o ponukách z verejnej súťaže označiť za obchodné tajomstvo je logický nezmysel.

Zamietavých rozhodnutí je aj v mojej pošte za uplynulý mesiac niekoľko. Aplikácia infozákona akoby sa v školstve riadila heslom - zatloukat, zatloukat, zatloukat. Mohli by ste prosím dohovoriť Vašim (ešte stále) podriadeným, nech urobia transparentnosti zadosť, a zverejnia k tejto súťaži a predloženým ponukám všetko, čo nie je výslovne zakázané zverejniť? Nech nehľadajú dôvody, ako informácie neposkytnúť, ale ako ich poskytnúť...

Ako spraviť lepší EDUNET

Je viac možností, ako školám zabezpečiť lepšie pripojenie za menej peňazí, než plánuje EDUNET_SK. Je viac možností, ako zapojiť podniky, školy, dodávateľov hardvéru, odborníkov, užívateľov.

Chcel som už po prvom svojom blogu priniesť konkrétne návrhy, ako by sa to dalo spraviť ináč, lepšie. No potreboval som ešte niekoľko dielikov do skladačky. Vyžiadal som informácie od ministerstva - nedostal som ich. Aj z tých nijakých vyjadrení ministerstva som sa však dozvedel, že ministerstvo nemá k dispozícii vlastne žiadne štatistiky o používaní doterajších Infovek pripojení ani školského Wi-Fi. Nemá prehľad o tom, aké objemy dát sa sieťou prenášajú, ani aké služby sa na sieti využívajú. A s týmito prakticky nulovými informáciami dokázalo naplánovať, ako má vyzerať pripojenie pre tisíce škôl na najbližšie 4 roky. Wau.

Vážený pán minister, ak chceme pre školy dobré riešenie, nie je možné "upiecť" ho na ministerstve v počte pár ľudí, za zavretými dverami, bez analýz a podkladov. Ísť si tvrdo za svojim a obstarávať hlava-nehlava, a nech médiá, mimovládky, podnikatelia aj všetci ostatní dajú pokoj.

Ak chceme dosiahnuť pre školy dobrý výsledok, nie je možné ignorovať trh a realitu. V SR investovalo do rozvoja telekomunkačných sietí približne tisíc podnikov, mnohé z nich vybudovali takéto siete aj v blízkosti škôl, no žiadny z týchto podnikov nemá modernými sieťami pokryté všetky školy. Keď v obstarávaní hľadáte jediného dodávateľa pre celú SR, nemáte šancu na takomto trhu dosiahnuť pre všetky školy najlepší výsledok. Za týchto podmienok je to vylúčené.

Najlepšie pripojenie pre školy je v týchto podmienkach možné nakúpiť iba tak, že sa pre každý školu individiuálne vyberie najlepší možný spôsob pripojenia práve v tom mieste, kde sa škola nachádza. Spraviť takéto množstvo výberov je nepochybne zložitejšie, než poslať desiatky miliónov jednému dodávateľovi - no bez toho školy vysoké rýchlosti za málo peňazí mať nebudú.

Centrálny uzol a centrálna správa siete môžu byť obstarané úplne nezávisle od pripojení škôl - okrem telekomunikačných poskytovateľov by takéto riešenie mohli dodať aj systémoví integrátori. Dodávateľ centrálneho uzla môže pôsobiť ako "kontaktná osoba" pre ministerstvo, školy aj poskytovateľov pripojení, dohľadovať stav siete a koordinovať jej riadnu funkčnosť, a plniť funkciu "centrálneho garanta" projektu. Ak by súťaž nebola robená ako megatender pre jediného dodávateľa, viem si na túto časť súťaže predstaviť oveľa viac záujemcov, čo znamená väčšiu šancu na dobrý výsledok.

V predchádzajúcom Infoveku obstaral rezort školstva jedny z najdrahších Wi-Fi prístupových bodov, aké sa dajú kúpiť - či presnejšie, prenajal si ich. Podľa zmluvy ich mohol odkúpiť za zostatkovú cenu, no ako sme sa dozvedeli z odpovede ministerstva, zostatková cena nebola vyčíslená, a ministerstvo zároveň (aj bez vyčíslenia) vie, že by odkúpenie nebolo rentabilné, pretože zariadenia nefungujú bez kontroléra, ktorý je majetkom Slovak Telekomu. Z odpovedí sme sa tiež dozvedeli, že ministerstvo nemá štatistiky o používaní Wi-Fi pripojenia, ani počte jeho užívateľov.

Školstvo aj po zaplatení viac než plnej ceny zariadení teda vlastne nič nemá, a musí platiť ďalej. Hoci štát je pánom obstarávania, vychádza z neho porazený. V EDUNETe je to plánované tak isto, len vo väčšom - opať bude ministerstvo platiť, opäť zariadenia do majetku nezíska. Ministerstvo síce nevie, koľko užívateľov používa terajšie Wi-Fi, no vie, že prenajať si 10-tisíc prístupových bodov za 20-miliónov EUR (až zhruba 2000 EUR na jedno Wi-Fi AP) bude tak akurát... Wau. Vôbec som neklamal, keď som v prvom blogu napísal, že v školstve je peňazí na rozhadzovanie dosť.

Stop škodám, už stačilo

Pán minister, v blogu ste písali, že hystéria narobí vo svojom konečnom dôsledku na dlhú dobu slovenskému školstvu obrovské škody. Ako sám ďalej píšete, hystéria postihla ľudí na ministerstve, ktorých ste chránili a snažili sa im vytvárať podmienky na prácu. Ľudí, ktorí trpia mediálnymi útokmi.

Pán minister, som presvedčený, že oveľa väčšie škody školstvu a občanom tejto krajiny  vznikajú tým, že top-manažéri tohto štátu (vrátane ľudí, ktorých ako sám píšete, chránite) míňajú desiatky miliónov EUR bez toho, aby na to mali spracované zmysluplné analýzy, štatistiky, získané odborné názory či prieskumy trhu. Tento štát, a obzvlášť školstvo a zdravotníctvo, výrazne trpia týmto neodborným a bezohľadným púšťaním žilou, a už to presahuje únosnú mieru.

Zastavte to. Zrušte toto obstarávanie, a dajte priestor odbornej diskusii so zapojením všetkých, čo k tomu majú čo povedať. Nepremárnite šancu zabezpečiť školám skutočne lepší internet.