Aj majster tesár sa niekedy utne. Legendárny hodnotový investor Warren Buffett priznal, že pri spoločnosti Kraft Heinz (KHC), ktorá od minulého týždňa klesla o viac než 30 %, sa nerozhodol správne.
Jeho Berkshire Hathaway totiž patrí medzi najväčších akcionárov tejto spoločnosti, vlastní viac než 26 % akcií. Pri konkrétnom poklese teda zaznamenal stratu okolo 4-5 miliárd dolárov. „Veštec z Omahy“ priznal, že túto spoločnosť preplatil (aj keď nepovedal, o koľko) a že to nebolo práve najlepšie investičné rozhodnutie. V každom prípade, podľa jeho slov sa tieto podiely nechystá predať a má v pláne ich držať ďalej. To znamená, že určitá dôvera tu stále je, aj napriek enormnému poklesu.
Spoločnosť Kraft Heinz (KHC) vznikla spojením Kraft Foods a Heinz v roku 2015. Vznikla tak firma s veľkým potenciálom na americkom, ale na aj globálnom trhu, keďže v danom sektore zastrešuje viacero silných značiek. Do budúcna možno očakávať, že trend čerstvého jedla a zdravého stravovania môže znížiť dopyt po trvanlivých výrobkoch, čo sa ukáže aj na ich predajoch, no zatiaľ ide len o špekuláciu.
Obrovský prepad akcií Kraft Heinz ovplyvnili tri dôležité faktory. Prvým bolo zníženie dividendy o 36 %, čo znamená, že dividenda za kvartál v minulosti bola na úrovni 63 centov (USD) a do budúcna sa má pohybovať okolo 40 centov (USD) za akciu.
Ďalším dôvodom sú neočakávane horšie výsledky spoločnosti a zníženie hodnoty jej značiek o takmer 16 miliárd USD. Čistá strata na akciu predstavuje sumu vo výške 10,34 USD, v minulom roku zisk za akciu predstavoval 6,57 USD.
Za posledný dôležitý negatívny faktor možno považovať začaté vyšetrovanie a obvinenie zo strany SEC (Komisia pre cenné papiere a burzu v USA), čo je regulátor a kontrolný orgán, ktorý má veľké pochybnosti pri účtovných závierkach spoločnosti. Konkrétne sa hovorí o falšovaní údajov a nesprávnych metódach pri odhadovaní ceny, výnosov a pod.
Keďže kľúčový akcionár Berkshire Hathaway oznámil, že nemá v pláne dokupovať ale ani predávať akcie Kraft Heinz, bude určite zaujímavé sledovať nasledujúci cenový vývoj, kedy sa o spoločnosti objavujú silno negatívne informácie. Logickým riešením by však mohlo byť dokúpenie akcií pri nižšej cene a teda priemerovanie a limitovanie straty. Spoločnosť má stále silné meno na trhu a jej značky sú pomerne silné.