Najnovšia, v poradí už tretia tohtoročná novela zákona o službách zamestnanosti ešte nestihla ani vyjsť v Zbierke a ministerstvo práce už zverejnilo návrh ďalšej.
Zákon o službách zamestnanosti to je ten zákon, v ktorom je zadefinovaných niekoľko desiatok rozličných dávok a podpôr. Medzi nimi perly ako príspevok na presťahovanie za prácou či príspevky na sociálne podniky. Vyzerá to tak, že úradníci na misterstve práce sú platení v "úkolovej mzde" a výška ich platu je priamo úmerná počtu nových príspevkov, ktoré sa im podarí vymyslieť.
Ich najnovšia šialenosť je akási "dávka na podporu flexibility zamestnania", presnejšie povedané, dávka na podporu flexibility špekulovania. Viac a výstižne o tom už písal Miro Beblavý. Ja k tomu len dodám, že to tu ešte nebolo, aby platená dovolenka trvala až tri mesiace - a aby ju namiesto zamestnávateľa platil zamestnancovi štát.
Ďalšou predloženou novinkou je zmena podmienok pri poskytovaní dávok v nezamestnanosti. Pokiaľ predčasom pri dôchodkoch to isté ministerstvo predĺžilo dobu poistenia potrebnú pre získanie dôchodku z 10 na 15 rokov, pri dávke v nezamestnanosti sa rozhodlo postupovať presne naopak - skracovať dobu poistenia potrebnú na získanie dávky z 3 na 2 roky.
Ak pri smole pri strate zamestnania budete mať šťastie, že ste celé dva roky predtým pracovali, ľahšie tak získate dávku v nezamestnanosti. Ak ale máte napríklad 55 rokov, poistený ste boli skoro celý život, ale zhodou okolností v posledných troch rokoch ste boli poistený menej ako roky dva, máte okrem smoly pri strate zamestnania aj smolu, že pri moci je akurát tá najsociálnejšia vláda - Vy nárok na dávku v nezamestnanosti mať nebudete.
Bojovať proti nezamestnanosti sa dá všelijako. Naše návrhy (SaS) sme predstavili tu. Namiesto predlžovania doby poberania dávky v nezamestnanosti treba zaviesť možnosť poberania dávky (v mierne zníženej sume) aj v prípade, že si príjemca dávky nájde nové zamestnanie. Ak bude možné súčasné čerpanie dávky popri príjme z nového zamestnania, poberateľ dávky nebude motivovaný "oddýchnuť si od fuj zamestnania a vyčerpať si dávku až do konca" ale jeho motiváciou bude hľadať si nové zamestnanie, respektíve prijať ponuku na nové zamestnanie aj skôr, ako po uplynutí (navrhovaných) 8 mesiacov.
Prečo vláda namiesto sociálnych experimentov nezruší povinný minimálny vymeriavací základ v sociálnom poistení? Najväčším problémom a bariérou pre drobných podnikateľov je skutočnosť, že poistné do Sociálnej poisťovne musia platiť zo sumy základu najmenej 295,50 Eur (v roku 2010 zo sumy najmenej 319,58 Eur). Ak by sa táto povinnosť zrušila, je predpoklad, že by sa viac ľuďom podarilo svoje živnosti udržať, respektíve by viac ľudí začalo podnikať. Z makroekonomického pohľadu, aj keď by takto klesli odvody, ktoré platia SZČO o polovicu a rozpočet Sociálnej poisťovne by tak v roku 2010 prišiel o 100 miliónov Eur - ak si môžeme dovoliť predĺženie doby poskytovania dávky v nezamestnanosti, ktoré má stáť Sociálnu poisťovňu v roku 2010 vyše 143 miliónov Eur, môžeme si namiesto toho dovoliť aj zrušenie minimálneho vymeriavacieho základu.