Sektor logistiky si za posledné tri roky prešiel vzostupmi a pádmi. Postihol do nedostatok vodičov, problémy s kapacitami a meškaním prepravy a tiež prudká globálna inflácia. Na druhej strane dokázal zásadne zvýšiť ziskovosť kvôli enormnému nárastu cien za prepravu. Spoločnosti v prepravnom priemysle a logistike museli výrazne zmeniť spôsob fungovania. Faktom je, že v druhom polroku 2022 firmy z odvetvia logistiky a dopravy ukázali vynikajúce čísla a vyzerá to tak, že ich smerovanie je stabilné a pozitívne.

Technológie v logistike sú už nutnosť

Logistické firmy to nemajú jednoduché. Spotrebitelia dnes očakávajú rýchlu dostupnosť tovaru za rozumnú cenu. Možnosť zvoliť si presný čas doručenia je dnes kľúčovým odlišujúcim faktorom a doručenie v deň objednávky dokonca viac ako len konkurenčná výhoda.

Firmy v sektore nemajú inú možnosť ako prejsť digitálnou transformáciou, aby boli na pulze doby. Nikto z nich nechce čeliť neistote ako v posledných dvoch rokoch. Technológie sú nutnosť všade. Napríklad manažéri dodávateľských reťazcov potrebujú predikovať stav zásob a plánovať dodávky od svojich subdodávateľov tak, aby nedošlo k náporu na logistické kapacity. Big data a prediktívna analytika prinášajú poznatky, ktoré dokonca pomáhajú predvídať krízy a vyhýbať sa im. Práve digitálne prediktívne stratégie sa zdajú byť tým, čo logistické firmy môže lepšie pripraviť na budúci vývoj v sektore.

Trh prepravy by mal jasne rásť

Preprava tovaru na miesto určenia je dnes náročné okrem iného kvôli nedostatku pracovnej sily a aj kapacít nákladnej dopravy. Firmy sa snažia dobehnúť sklzy v dodávkach, avšak pre kapacitné obmedzenia to je veľkou výzvou.

Ak sa pozrieme na malé firmy v nákladnej doprave, tie nemajú finančnú kapacitu avšak ani žiadne stimuly, aby navýšili svoju kapacitu nákupom nových áut. Prednostne musia totiž riešiť udržanie vodičov a následne navyšovanie ich počtov.

Každopádne, očakávania pre sektor sú veľké. Vo všeobecnej doprave a logistike sa do roku 2027 očakáva rast o 172 miliárd dolárov s prírastkom pracovnej sily o viac ako 4 %. Na ceste k silnejším výsledkom však budú musieť firmy prekonať prekážky v podobe vysokej inflácie a rastúcich nákladov.

Nižšie v tomto texte každopádne ponúkam prehľad, ako sa v poslednej dobe darilo logistickým lídrom a aké vyzerá ich perspektíva.

DB Schenker: S menším objemom tovaru vyššie tržby

Nemecká spoločnosť DB Schenker patrí medzi popredných svetových poskytovateľov logistických služieb a aktivitami v pozemnej, leteckej a námornej preprave. Firma mala niekoľko posledných rokov problém udržať si ziskovosť, keďže ju pandémia výrazne zasiahla. To firme v roku 2021 spôsobilo zásadnú prevádzkovú stratu takmer 1,7 miliardy dolárov. A to hovoríme o znížení straty voči roku 2020, kedy dosiahli až 3,06 miliardy dolárov.

Prvý polrok 2022 však vyzerá diametrálne odlišne. Firma dosiahla upravený príjem vo výške 920 miliónov dolárov. Tento obrat znamená tiež dramatickú zmenu pre budúce roky. Pritom lepšie výsledky dosahuje DB Schenker s menším objemom nákladu. Dôvodom pre rast tržieb je pozitívny vývoj prepravných sadzieb. Inak povedané, prepravuje sa menej nákladu za vyššie ceny.

DB Schenker prepravil v prvej polovici roku 2022 medziročne o 4,77 % menší objem tovaru. Ale pritom dokázal poskočiť v tržbách o 35 %. A výnos sa vyšplhal o 28 % na približne 29,5 miliardy dolárov. Finančný riaditeľ Levin Holle tieto výsledky zhodnotil tým, že prvý polrok 2022 bol vôbec najúspešnejší v histórii firmy.

Zisk Maersk raketovo vzrástol

Názov Maersk je od roku 1966 synonymom najväčšieho kontajnerového prepravcu na mori na svete. Plus má aktivity v pozemnej nákladnej doprave a logistických službách. Dánska firma sa počas roka 2022 snažila zmierniť problémy vedúce k oneskoreniu prepravy, ktoré trápili celú ich sieť.

A treba povedať, že Maersk napriek ťažkej situácie počas prvých troch kvartálov tohto roka dokázal výrazne zlepšiť plnenie svojich harmonogramov. Jeho zisk pred úrokmi, daňami, odpismi a amortizáciou (EBITDA) vykázal rast až o 62 % a dosiahol v treťom štvrťroku 2022 závratných 9,5 miliardy dolárov. 

Samozrejme, Maersk to nemá pri zhoršujúcich sa prejavoch klimatickej zmeny – ako sú zlé poveternostné podmienky a prerušovanie prevádzky prístavov – ťažké a časť prepravy sa preto bude tlačiť na železnicu a cestu ako alternatívnu k námornej preprave. Bude sna preto snažiť plánovať dopredu a riešiť opatrenia na minimalizovanie dopadu na dodávateľský reťazec spoločnosti.

DHL s najúspešnejším rokom v histórii

Nemecký DHL sa primárne sústreďuje na kuriérske služby, doručovanie balíkov a expresné poštové služby. Podobne ako DB Schenker, aj DHL má v tomto roku za sebou vôbec najúspešnejšie prvé tri kvartály celej histórie firmy. Frank Appel, generálny riaditeľ spoločnosti DHL vyjadril presvedčenie, že aj napriek spomaľovaniu globálnej ekonomiky je DHL na dobrej ceste k udržaniu výborných čísiel. Treba povedať, že DHL vďaka svojej flexibilnej štruktúre dokázal DHL vyťažiť z opätovného rastu balíkovej prepravy a silného e-commerce.

Ak sa pozrieme na čísla, DHL reportuje v treťom kvartáli 2022 medziročne 20 % nárast príjmov na úroveň 25 miliárd dolárov. DHL má v úmysle investovať tento rok 137 miliónov dolárov na zvýšenie prevádzkovej kapacity, konkrétne do výdavkov na lietadlá a zdvojnásobenie vozového parku elektrických vozidiel.

Otázky pred investovaním do akcií logistických firiem

Pozitívne výsledky logicky otvárajú otázku, či investovať do akcií logistických a prepravných firiem. Dôležité je uvedomiť si, že zákaznícky dopyt pri online nákupoch má svoje limity a zároveň ekonomiku bude v blízkej budúcnosti ovplyvňovať inflačná a energetická kríza, a takisto aj prudko rastúce náklady aj pokračujúci nedostatok pracovnej sily. Napríklad lodiarskym spoločnostiam narástli náklady na palivo za posledné obdobie o tri štvrtiny. To sú dostatočné varovné signály pre svetový obchod s tovarom. Pravdepodobne to s bezproblémovým či dokonca skokovým rastom nebude také ružové.

Na druhej strane však platí, že automatizácia v doprave a rastúca digitalizácia stratégií riadenia dodávateľského reťazca bude prinášať svoje ovocie. Tieto faktory môžu firmám vo výraznej miere pomôcť limitovať rastúce prevádzkové náklady. Tým pádom by logistické firmy mohli vedieť zvládnuť aj menšie objemy prepravy efektívnejšie a so ziskom. A to je základ, ktorý im môže pomôcť zvládnuť výzvy blízkej budúcnosti, a tým potešiť investorov.

Adam Austera

Vyštudoval vysokú školu v Nitre, avšak už počas štúdia ho zlákala oblasť obchodovania na kapitálových trhoch. Najskôr obchodoval súkromne, no neskôr sa zamestnal na oddelení dealingu a postupne sa vypracoval až na aktuálnu pozíciu finančného analytika značky Ozios.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora