Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny predstavilo návrh nového zákona o rodičovskom príspevku. Najvýznamnejšou zmenou je zavedenie dvoch rôznych výšok rodičovského príspevku - a to 164,22 € alebo 256 €. Zákon má byť platný od 1. januára 2010.
Príspevok 256 €
Zvýšený príspevok dostane rodič v prípade, ak pred rodičovským príspevkom poberal materské a dieťa má menej ako dva roky.
Príspevok 164,22 €
Príspevok v štandardnej výške sa bude vyplácať rodičom na dieťa vo veku od dvoch do troch rokov (v prípade dieťaťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom až do šiestich rokov). Ďalej rodičom na dieťa do dvoch rokov v prípade, že rodičovi sa pred rodičovským príspevkom nevyplácalo materské.
Pritvrdenie podmienky nevykonávať zárobkovú činnosť
Dôležitou zmenou je pritvrdenie podmienky, podľa ktorej rodič počas poberania rodičovského príspevku nemôže vykonávať žiadnu zárobkovú činnosť. Po novom nesmie pracovať ani na dohodu. V súčasnosti platí, že rodič, ktorý poberá rodičovský príspevok, nesmie mať príjem zo závislej činnosti (zamestnanie), nesmie mať príjem z podnikania. Napríklad ak má živnosť, musí ju zrušiť alebo pozastaviť. V súčasnosti však je možné prilepšiť si popri poberaní rodičovského príspevku prácou napríklad na dohodu o vykonaní práce. Od 1. januára 2010 však rodič, ktorý bude pracovať na dohodu, príde o rodičovský príspevok.
Pokračuje sa tak v uplatňovaní zásady - buď práca alebo poberanie sociálnych dávok. Správnejší je pritom "kĺzavý" systém, teda systém, kde sa dávka prizná aj pracujúcemu, avšak suma dávky sa postupne znižuje so zvyšujúcim sa príjmom.
Klady
Napriek uvádzaným pripomienkam, za vyše trojročné obdobie súčasnej vlády ide o jeden z najrozumnejších návrhov - pre mladé rodiny bude väčším prínosom než akékoľvek iné doteraz známe vládne sociálne opatrenia.
Zápory
V týchto dňoch sa uzavrelo medzirezortné pripomienkové konanie. Z mnohých pripomienok si určite zaslúžia pozornosť dve.
Ministerstvo financií upozorňuje, že do systému štátnych sociálnych dávok sa zavedením príspevku v dvoch rôznych výškach zavádza princíp zásluhovosti. Rodič si "zaslúži" vyššiu sumu len vtedy, ak predtým poberal materské - to znamená, ak predtým platil poistné na nemocenské poistenie. Nespomínam si, že by aj nejaká iná štátna sociálna dávka či niektorá z dávok v hmotnej núdzi a pod. bola viazaná na predošlé príjmy, zaplatené dane či odvody. Z tohto pohľadu je predložený návrh prevratnou novinkou a ide o nesystémové riešenie. Ak chce ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny zvýhodniť rodičov, ktorí si platili odvody, môže tak urobiť inak - predĺžením doby, počas ktorej je nárok na materskú zo súčasných 28 (37) týždňov povedzme na 52 týždňov. Ale to by vyzeralo akoby na ministerstve kopírovali návrhy Ivety Radičovej...
Sociálna poisťovňa namieta, že nárok na vyšší rodičovský príspevok (256 €) budú mať aj rodičia, ktorí poberali materské z dobrovoľného nemocenského poistenia. Dobrovoľné nemocenské poistenie prekáža niektorým ľuďom v Sociálnej poisťovni už dlhšiu dobu. Dobre vedia, že dobrovoľné nemocenské poistenie by sa stalo ešte atraktívnejším pre ľudí, veď za "vklad" vo výške cca 400 € (zaplatené poistné) by tak mamičky dostali nielen terajších cca 3900 € počas materskej ale na vyššom rodičovskom príspevku by získali ďalších cca 1700 € navrch. A to nepotrebuje ďalší komentár.
Na záver
Blížia sa voľby, vláda tak na poslednú chvíľu predstavuje návrhy, ku ktorým sa zaviazala vo svojom programovom vyhlásení v roku 2006. Kríza - nekríza, na sociálne opatrenia sa peniaze nájsť musia. Systém štátnych sociálnych dávok však je zle nastavený a to nie len vinou vlády súčasnej. Zavedenie dvoch výšok rodičovského príspevku systémové chyby nevyrieši. Na čo je dobré leštenie rozbitého zrkadla?