Taliansko odmieta vstup ďalšieho plavidla s migrantmi do svojich prístavov. Tentokrát ich je 450. Informoval o tom denník Corriere della sera v piatok 13. 7. 2018 a správu prebralo dnešné vydanie Tribune de Genève.
Odkedy extrémna pravica 1. júna vstúpila do talianskej vlády, Taliansko malo už viaceré konfrontácie s Maltou. V polovici júna to bola loď Aquarius so 629 migrantmi. Po odmietnutí Talianskom i Maltou a viacdňovom čakaní na mori loď napokon zamierila do Španielska. Dve lode, Lifeline a Seefuchs, obe pod holandskou vlajkou, v tom čase už mierili k líbyjským brehom pre ľudský náklad vyslaný na more prevádzačmi. Mimovládne organizácie, ktoré spolupracujú s obchodníkmi s ľuďmi, nesmú vstúpiť do talianskych prístavov. Táto formulácia ministra vnútra Salviniho necháva voľnú interpretáciu, čo sa týka talianskych plavidiel prítomných v zóne, či už vojenských lodí alebo pobrežnej stráže. V každom prípade loď amerických ozbrojených síl USS Trenton, ktorá zachránila asi 40 migrantov po tom, ako sa 20 míľ od líbyjských brehov ich vetché plavidlo potopilo, bola v Taliansku prijatá.
Ďalší incident s rovnakým priebehom sa odohral na začiatku júla, keď španielska Proactiva Open Arms "zachránila" 59 migrantov pred líbyjskou pobrežnou strážou a svoj ľudský náklad chcela vyložiť v Taliansku. Minister vnútra Matteo Salvini im zakázal prístup do talianskych prístavov a loď napokon zakotvila v Barcelone. "Najbližší prístav je Malta, organizácia a vlajka sú španielske: nech zabudnú, že by prišli do talianskeho prístavu." Maltský minister vnútra Michael Farrugia to vidí inak. Migranti boli vylovení v zóne medzi Líbyou a talianskym ostrovom Lampedusa. Najbližším bezpečným prístavom teda bola Lampedusa.
Nemecké plavidlo Lifeline, ktoré pristálo na Malte s 233 migrantmi po celotýždennej odyssei, bolo úradmi zadržané a posádka zatknutá. Kapitán Claus-Peter Reisch je stíhaný za neuposlúchnutie pokynov talianskych úradov a plavbu pod holandskou vlajkou. Holandský register plavidiel nemá túto loď v evidencii. Lode Lifeline a Seefuchs patria nemeckej mimovládke Mission Lifeline. Po niekoľkodňovej vyšetrovacej väzbe a vznesení obvinenia bol kapitán prepustený výmenou za prísľub, že sa koncom mesiaca dostaví na súd. Niekoľko dní predtým bola dánska nákladná loď Alexander Maersk prijatá na Sicílii, aby vyložila 108 zachránených stroskotancov a pokračovala vo svojej ceste.
Sprísnené podmienky sa zjavne týkajú len námorných taxikárov. Námorné právo stále platí a je rešpektované. Plavidlám v medzinárodných vodách, ak sa ocitnú v ťažkostiach, je poskytnutá pomoc od najbližšej lode.
Po incidente s Lifeline maltské úrady zadržali loď Sea-Watch 3, ktorá patrí nemeckej Sea-Watch.org a vyšetrujú štatút lode. Plavidlo malo tiež holandskú vlajku. Mimovládne organizácie Mission Lifeline a Sea-Watch.org majú zlú reputáciu. Ignorujú pokyny oficiálnych plavidiel a nakladajú ľudský tovar pri líbyjskom pobreží. Priama spolupráca s prevádzačmi im zatiaľ nebola preukázaná, ale vinia ich z toho, že podporujú a posmeľujú pašovanie ľudí. Taliani sa zastrájajú, že lode Lifeline a Seefuchs skonfiškujú, akonáhle by sa ocitli v dosahu ich juridikcie. Holandsko totiž odmietlo, že by sa lode boli plavili pod holandskou vlajkou s oficiálnym povolením, lebo ich nemajú v registri plavidiel.
Kto teda vlastní tieto lode? Prečo nie sú registrované v Nemecku? Prečo sa plavia pod falošnou vlajkou? Ak nemajú domovský štát, sú to pirátske plavidlá. Prečo pirátske lode "zachraňujú" migrantov? Majú podiel na zisku z pašovania ako zdroj financovania svojej činnosti?
Tentokrát pri ostatnom incidente Matteo Salvini znovu vyzval maltskú vládu, aby konala. Plavidlo vraj sa nachádza v maltských vodách a Malta zaň má zodpovednosť. Talianska pobrežná stráž im môže nanajvýš poskytnúť nutnú pomoc, ale loď nepristane v talianskom prístave. Maltské úrady v komuniké odpovedajú, že osoby na palube informovali Maltu o ich úmysle ísť na Lampedusu. Malta skontrolovala plavidlo, aby v prípade potreby poskytla nutnú pomoc. Ale loď je už v talianskych vodách a je pod talianskou zodpovednosťou. Malta si splnila všetky povinnosti vyplývajúce z medzinárodných konvencií o koordinácii vyhľadávacích a záchranných operácií. Veľmi suché komuniké. Z tejto slovnej prestrelky vyplýva, že ani Malta, ani Taliansko už nehodlajú ísť za rámec ich povinností vyplývajúcich z medzinárodného námorného práva.
Francúzsky šéf agentúry Frontex Fabrice Leggeri sa teší "koncu naivity" Európanov, čo sa týka migrácie. V pondelok 2. júla 2018 v interview na CNews povedal, že odteraz sa bude uplatňovať pomoc Frontexu alebo hoci súkromných plavidiel, vyslaných na výzvu námorného koordinačného centra, takým spôsobom, že "vylodia stroskotancov v najbližšom bezpečnom prístave, ktorý nemusí nutne byť európsky. Európa nemá unilaterálnu povinnosť viesť záchranné operácie na mori. Všetci majú zodpovednosť za to, čo sa deje v Stredozemnom mori. Toto je koniec automatizmu a silný odkaz zločincom."
Kompromis z bruselského eurosummitu 28-29. júna bol nájdený veľmi ťažko, ale znamená obrat v prísnosti a koniec naivity, čo sa týka zločinných aktivít pašerákov ľudí. "Veľmi dlho sme videli len humanitárnu stránku, no nie to, že zločinecké skupiny bohatnú z ľudského nešťastia a morálne berú Európu za rukojemníka", dodal Leggeri.
Mimovládne organizácie sú stále viac obviňované zo spolupráce so zločinnými skupinami prevádzačov. Fabrice Leggeri potvrdil, že v 2017 "boli záchranné operácie na mori organizované mimovládnymi organizáciami spontánne, autonómne, bez koordinácie s oficiálnymi úradmi. To ohrozovalo bezpečnosť a niekedy i životy osôb, ktoré sa ocitli v nebezpečí." Článok priniesol švajčiarsky denník Le Temps 2. júla 2018.
Alerta Digital z 22. júna 2018 upozorňuje, že milión zväčša subsaharských migrantov sa presúva na sever k Stredozemnému moru a po zmene politiky Talianska teraz namiesto do Líbye mieria do Maroka a Španielska. Nová španielska vláda socialistu Pedra Sáncheza nemá žiaden koncept migračnej politiky a krajina môže byť zahltená. Španielsko nemá k dispozícii finančné zdroje Nemecka a namiesto rozpočtových prebytkov zaznamenáva deficity štátneho rozpočtu.
Pravdepodobne sme svedkami definitívnej zmeny postoja Európy k mimoeurópskym migrantom. Časy, keď slniečkári dokázali emotívne vydierať povinným dojatím namiesto rešpektu zákona a akákoľvek kritika bola moralizátorsky zahriaknutá, tie časy sú preč.
Súvisiace blogy:
Defend Europe má loď už v Stredozemnom mori, 24.07.2017