Najskôr sa pozrime, k akým zmenám v systéme ročného zúčtovania poistného došlo oproti zúčtovaniu za rok 2005.

Zúčtovanie za rok 2006 sa robí temer na tých istých tlačivách, ako za rok 2005. Človek, ktorý sa dokonale nevyzná vo mzdovom účtovníctve, ich od seba prakticky nerozná. Rozdiely sú len v detailoch. Znamená to, že tak ako vlani, majú poistenci na výber 5 druhov tlačív na samotné zúčtovanie a k tomu ďalej 7 "pomocných" tlačív - počnúc tlačivom "Žiadosť o vykonanie zúčtovania", končiac tlačivom "Potvrdenie o podaní zúčtovania". Oproti vlaňajšku neubudlo ani jedno tlačivo - naopak pribudlo nové "pomocné" tlačivo - "Odpis z ročného zúčtovania poistného".

Ako spoluautora vlaňajších tlačív sa ma ľudia často pýtajú, prečo je tlačív tak veľa, či by nestačilo jedno. Moja odpoveď je - pokojne sme mohli vydať jedno jediné tlačivo - bolo by to to tlačivo, ktoré je dnes označené ako "typ X" - víťaz "súťaže" o najneprehľadnejšie tlačivo ročného zúčtovania - a všetci, ktorí podávajú zúčtovanie, by sa museli moriť s jeho vyplnením. Rozhodli sme sa radšej vytvoriť ďalšie štyri tlačivá, ktoré sú jednoduchšie a ktoré využije väčšina poistencov. Skrátka rozhodli sme sa  tak, aby síce na začiatok človek mal problém, aké tlačivo má použiť, ale potom už vyplnenie samotného tlačiva netrvalo tak dlho.

Aktuálna otázka je - prečo sú vlastne tie tlačivá tak komplikované a prečo ministerstvo tohto roku nedokázalo tlačivá a vôbec celý proces zúčtovania zjednodušiť.

Prosím, nemajte ilúzie, že proces ročného zúčtovania by mohol byť jednoduchý, ak nie je jednoduché to, z čoho sa pri ročnom zúčtovaní vychádza - teda samotný zákon o zdravotnom poistení. Ak máte chuť trochu sa zamyslieť, prečo je zúčtovanie problém, zvážte, že:

  • vymeriavací základ na zdravotné poistenie je iný ako základ dane,
  • poistné na zdravotné poistenie platí za zamestnanca aj jeho zamestnávateľ (daň z príjmu zamestnanca platí len zamestnanec...),
  • zákon o zdravotnom poistení núti poistencov platiť poistné aj z toho, čo nezarobili a to vďaka existencií minimálnych základov,
  • na druhej strane existuje aj maximálny základ (čo je pre niekoho príjemné, ale výpočty to komplikuje),
  • a to všetko je definované inak pre rôzne kategórie poistencov - inak pre zamestnancov, inak pre SZČO, inak pre samoplatiteľov, inak pre študentov a dôchodcov... Ak niekto počas jedného roka patril do viacerých kategórií, klobúk dolu, ak dokáže svoje poistné vypočítať správne.

Dobre, ďalšia otázka je, ak sa nedalo ročné zúčtovanie zjednodušiť tohto roku, bude to jednoduchšie o rok?

Obávam sa, že nebude. Ak má byť jednoduchšie zúčtovanie, musí sa radikálne zmeniť zákon. A zákon nie je možné zmeniť retroaktívne. Ak vyššie vymenované body, vďaka ktorým sa zúčtovanie komplikuje, platia aj tohto roku, zúčtovanie za rok 2007 nebude možné zjednodušiť - zákon nie je možné novelizovať spätne k 1.1.2007...

Záverečná otázka - tak kedy bude ročné zúčtovanie jednoduchšie?

Ak ministerstvo zdravotníctva dokáže pripraviť novelu - alebo ešte lepšie nový zákon o zdravotnom poistení, ktorým sa zruší väčšina vyššie menovaných komplikácií, ešte v priebehu letných mesiacov a parlament to schváli dostatočne včas pred koncom tohto roka, tak ročné zúčtovanie za rok 2008 (teda oddnes o dva roky) by mohlo byť jednoduchšie. Efektívne by však bolo všetky zmeny pripraviť a schváliť v jednom balíku - zmeniť systém sociálneho poistenia, zaviesť jednotný výber daní a odvodov na finančno--daňových úradoch, zefektívniť elektronickú komunikáciu atď. Ale to už je iná téma.