Máme tu jednoduchý problém, ktorý kompetentní nevedia vyriešiť už niekoľko rokov. Je ním prestavba, dostavba alebo vybudovanie novej železničnej stanice v hlavnom meste.
Vláda SR minulý rok vyčlenila na rekonštrukciu stanice 2,8 mil. eur. Tieto peniaze sa však podľa medializovaných informácií zatiaľ nevyužijú. Prečo? ŽSR sa v tejto fáze rozhodli len pre taký “slovenský” spôsob faceliftingu, t. j. stanicu vyčistiť a vymaľovať.
Dozvedeli sme sa tiež, že si Ministerstvo dopravy a výstavby SR dalo v súvislosti s hlavnou stanicou urobiť projekt, ktorého realizácia by mala stáť 20-30 mil. eur. Podľa doteraz zverejnených informácií by sa mohlo zdať, že ministerstvo spolu so ŽSR robia všetko správne. Upratujú, maľujú, odstraňujú reklamný smog, vymieňajú retailové prevádzky a dokonca si dali vypracovať akýsi projekt.
Ako sa to má robiť
Prečo sa vlastne cestujúci či obyvatelia Bratislavy nemajú v tomto prípade na čo tešiť? Vysvetlíme si to na príklade, ktorý môžeme dať za vzor. Ide o výstavbu hlavnej autobusovej stanice.
Developer, ktorý dnes rekonštruuje celú zónu Nivy, bol vo veľmi podobnej situácii, v akej je dnes železničná stanica. Mal k dispozícii ošarpanú budovu starej autobusovej stanice. Vzhľadom na lukratívnu lokalitu, a tiež preto, že má víziu, rozhodol sa pre medzinárodnú architektonickú súťaž. Na jej základe napokon vybral niekoľko prestížnych svetových architektonických kancelárií s veľkými skúsenosťami, tak z oblasti verejných, ako aj komerčných stavieb. Celú zónu tiež riešili experti na interakcie vo verejnom priestore. Za architektonickým dizajnom Stanice Nivy tak stojí prestážne londýnske štúdio Benoy, zelenú strechu na budove dostali na starosti architekti z londýnskeho ateliéru BDP, vežu Nivy Tower zase zabezpečujú domáci architekti Siebert+Talaš. Verejnosť sa tak môže tešiť nielen na novú, modernú a jedinečnú autobusovú stanicu, ale aj na nové shopping centrum, komunitnú záhradu, bežeckú dráhu či farmársku tržnicu.
Celá zóna navyše s veľkou pravdepodobnosťou získa certifikát BREEAM Communities International. O čo ide? Systém hodnotenia BREEAM je vo svete najpoužívanejšou schémou na posudzovanie trvalej udržateľnosti budov a nadstavba Communities narozdiel od jednej budovy hodnotí celý súbor projektov v rámci určitého územia a pozerá sa na jeho celkový enviromentálny, spoločenský a ekonomický prínos pre danú časť mesta. Tento projekt by mohol byť prvý na svete, ktorý takýto certifikát získa.
No a aby toho nebolo málo, spomínaný developer vybudoval počas výstavby novej, aj takú dočasnú autobusovú stanicu s potrebnými službami, za ktorú sa nemusíme hanbiť. A to aj v prípade, ak by slúžila nielen ako dočasná…
Projekt, o ktorom sa zatiaľ mlčí
Poďme ale naspäť k hlavnej železničnej stanici v Bratislave. Ministerstvo dopravy sa spolu so ŽSR určite nemôžu pýšiť expertízou v oblasti architektúry, developmentu či nebodaj retailu a chystajú len akýsi neurčitý projekt, ktorého výsledkom bude ďalší neefektívny a veľmi otázny “spending” verejných zdrojov.
A práve toto je zásadný rozdiel medzi tým, keď nejakú činnosť robí špičkový developer a keď ju robí štát. Toto by sa malo na Slovensku čím skôr zmeniť!
Do rúk odborníkov
Aby som len nekritizoval, na záver chcem poradiť: Ministerstvo dopravy a výstavby SR, spolu s hlavným mestom Bratislava a ŽSR by sa mali veľmi rýchlo dohodnúť na tom, že tento projekt zveria do profesionálnych rúk. Znamenalo by to, že si v prvom kroku najmú buď profesionálneho konzultanta, alebo sa rovno rozhodnú pre vysúťaženie developera tejto zóny. Samozrejme, že hlavným kritériom na výber nemôže byť najnižšia cena.