(článok vyšiel v TREND-e č. 44 v rubrike "Radostná veda")
Minule som do TRENDU cestoval viac ako hodinu. Typická zápcha spôsobená haváriou. No posun pomalým krokom dal aspoň priestor na premýšľanie. A prichádzali mi na um hriešne myšlienky. Čo ak je spoločensky lacnejšie dopravné nehody na mieste nevyšetrovať, ale čo najrýchlejšie sprejazdniť daný úsek cesty?
Ak vyšetrovanie nehody spôsobí zápchu, ktorá zdrží v Bratislave tisíc ľudí na pol hodiny, spoločenské náklady predstavujú zhruba 3 600 eur. To je cena obetovaného pracovného výkonu, vychádzajúc z priemerných hodinových nákladov práce. Na dôchodok to síce nie je, ale nejaká tá káva sa za to kúpiť dá. Okrem toho sa v zápche v porovnaní s plynulou premávkou spáli omnoho viac benzínu či nafty. Ak by priemerná hodnota škody pri dopravnej nehode bola nižšia ako priemerné spoločenské náklady, oplatilo by sa vytvoriť havarijný kompenzačný fond a nečakať v zápche. Na druhej strane treba priznať, že nevyšetrovanie nehôd by ich počet mohlo zvýšiť, keďže by sa zrušením osobnej zodpovednosti zvýšil morálny hazard: náklady by namiesto vinníka nehody celé znášali spoločné financie.
Samotné zápchy na cestách sú všeobecnejší problém. Z cesty ako verejného statku (nemožno z nej nikoho vylúčiť a neubúda z jej úžitku, ak sa pridá ďalší) sa zápchou stáva konkurenčný statok s negatívnymi externalitami. Každé ďalšie auto v zápche o niečo dlhšie zdrží všetkých ostatných. V takom prípade ponúka ekonómia dva nástroje: limity počtu áut na ceste alebo spoplatnenie podľa vzoru takzvanej Pigouho dane. Prvá možnosť sa v kritických situáciách manifestuje povolením jazdy áut iba s určitým evidenčným číslom. Druhá možnosť dostáva od ekonómov viac pozornosti. Cornellský profesor Robert Frank navrhuje špeciálnu daň z jazdy počas dopravnej špičky. Tá by vraj v USA ušetrila milióny hodín premárnených čakaním na cestách. Nástrojom obdobnej regulácie by na Slovensku mohlo byť elektronické mýto.
R. Frank v knihe The Economic Naturalist vysvetľuje aj to, prečo sa zápcha často tvorí nielen v smere, ale aj v protismere havárie. Vodiči sa jednoducho chcú pozrieť, čo sa stalo, a tak na niekoľko sekúnd spomalia. To býva spúšťací mechanizmus tvorby aj hodinovej zápchy.
PS: Na článok mi mailom prišla negatívna reakcia. Vraj "nie je v záujme s podnikateľským prostredím, a vsúva myšlienky regulácie a zdaňovania". Prípad zdaňovania negatívnych externalít zápchy je však podľa môjho názoru jedným z mála prípadov, kedy je (vyššie) zdaňovanie/zpoplatnenie spoločensky prínosné. Ekonomicky funguje rovnako, ako poplatky, ktoré by vyrúbil súkromník za užívanie svojej pastviny, ktorej škodí nadmerné pasenie.