Minulý týždeň spoznala odborná verejnosť mená prvých držiteľov národných cien za public relations PROKOP. Nominácie predkladali PR agentúry za prácu, ktorú robili pre svojich klientov a so svojimi klientami. Pochopiteľne ma veľmi teší, že porota ocenila v kategórii korporátnej komunikácie projekt agentúry Seesame Communication Experts Riadenie komunikácie počas plynovej krízy pre klienta SPP. Ocenenie od kolegov z brandže vždy poteší, lebo - ako sa hovorí - doma nie je nikto PRorokom. No zároveň ma veľmi teší už samotný fakt, že sme sa po dlhých rokoch diskusií dočkali samotného vyhlásenia. Pre porovnanie, v Čechách momentálne zbierajú prihlášky do piateho ročníka Českej ceny za public relation.

Národné ceny za PR oficiálne poznajú tri kategórie - Corporate Communications, Business to Business PR a Business to Consumer PR, Community Relations a Internal Communication. Osobne to vnímam ako škodu - keďže  napríklad v kategórii B2B a B2C boli aj na shortliste skvelé projekty inovatívne využívajúce primárne nové médiá (napríklad Neopublic pre Martinus.sk - Slovensko píše román). Rovnako, mohlo by byť veľmi zaujímavé, ak by vznikla osobitná kategória krízová komunikácia. Mojim favoritom by za rok 2009 bola komunikácia spoločnosti O2 Telefonica v súvislosti s tragédiou na festivale Pohoda. Komunikační experti najmenšieho operátora dokázali svojim aktívnym a promptným prístupom zabezpečiť, že pád stanu, ktorý niesol meno O2, nemal vplyv na reputáciu značky. Nehovoriac o tom, že v komunikácii zatienili aj oficiálneho hovorcu festivalu.

Na druhej strane som rád, že porota národnej ceny PROKOP narušila obmedzenie troch kategórií a udelila dve zvláštne ceny. Jedna z nich sa ušla aj agentúre 1st Class Agency, ktorá sa postarala organizovaním konferencií na tému komunikácia a PR o prevrat v pokojných vodách tohto typu podnikania. Hoci pred tým tu už boli pokusy o väčšie či menšie špecializované stretnutia komunikátorov, ale až ich 1st class konferencie naučili PRistov hovoriť verejne o svojej práci a nenechať si svoje skúsenosti len pre seba. A to tak v oblasti externej ako aj internej komunikácie. Navyše, konferencie tejto agentúry sú spojené so špecializovanými workshopmi, ktoré vytvárajú platformu na rast zvlásť mladých komunikátorov.

Podčiarknuté a sčítané, už dnes sa teším na PROKOPa za rok 2010. Z dvoch dôvodov - kvôli zdieľaniu skúseností v oblasti, ktorej sa venujem, a rovnako aj kvôli  ďalšiemu širokému stretnutiu stretnutiu ľudí od komunikácie.