Z námestia v Nitre ukradli sochu Pribinu! Aspoň takú správu zavesili admini Zomri v utorok na svoju stránku spolu s fotkou prázdneho podstavca. Ako sa rýchlo ukázalo, išlo o fotomontáž a socha bola stále na svojom mieste. Admini si od začiatku neboli istí a neskôr sa rýchlo ospravedlnili a fotku stiahli. V podstate úsmevná blbosť. Táto udalosť však zároveň poukázala na hlbší problém fungovania Zomri, ktorý môže potenciálne napáchať aj dosť škôd.

Dnes je Zomri suverénne najväčšia a najvplyvnejšie facebooková stránka, ktorá komentuje a sprostredkúva informácie o politike a spoločnosti. Týždenne zasiahne viac ako milión ľudí a podľa jej autorov je priemerný dosah jedného jej príspevku od 30 do 80-tisíc používateľov FB. Najsledovanejšie videá bez problémov dosahujú stovky tisíc videní.

Rozdiel oproti klasickým médiám

Vplyv stránky pochopíme, keď jej dosah porovnáme s číslami klasických médií. Najúspešnejšie články na webe sme.sk majú desiatky tisíc čítaní, reportáže v hlavných večerných správach na Markíze stovky tisíc divákov. Určite sa tieto metriky nedajú porovnávať absolútne, ale je zjavné, že Zomri patrí minimálne pre mladšiu cieľovú skupinu k najdôležitejším kanálom, cez ktoré sa k nim dostávajú informácie o politike a spoločnosti.

Keď sa však pozrieme na to, ako pracujú s informáciami a ich overovaním klasické médiá a ako Zomri, rozdiely sú zásadné. Kým sa správa objaví napr. na SME, prejde minimálne niekoľkými kolami posudzovania relevantnosti cez redaktora, editora a podobne. V prípade Zomri ide o individuálne posúdenie jedného, možno dvoch adminov. Že je tento systém brutálne nedostatočný ukazuje prípad „ukradnutého“ Pribinu.

Ako zneužiť Zomri na šírenie propagandy

Zbytočné politické konšpirácie

Bežný používateľ nielenže nevie, či informácia prešla dostatočným overením, ale ani aký je mechanizmus výberu príspevkov, ktorých príde od užívateľov denne niekoľko desiatok až stoviek. Nemám žiadnu pochybnosť o tom, že admini sa snažia byť nestranní a nechcú vedome „kopať“ za nejakú politickú stranu a politika. Ale ak je celý výberový proces toho, ktoré meme sa dostane na stránku, založený na aktuálnej nálade admina, ktorému každú minútu pípne nová správa, je to ľahko zneužiteľné. A zbytočne to posilňuje všetky konšpirácie, že Zomri niekoho pretláča.

Sme si však naozaj istí, že komunikačné oddelenia niektorých politických strán si nevyrábajú a neposielajú pod falošnými účtami na Zomri vlastné meme? Napríklad útoky na konkurenciu alebo obrázky zdôrazňujúce vybrané témy, ktoré strane vyhovujú? Ak sa to deje, aká je úspešnosť adminov v odhaľovaní toho čo je ozajstný vtip a čo pokus o zneužitie stránky?

Potenciálny cieľ fake news a propagandy

Keď si uvedomíme, že žijeme v dobe dezinformácií a propagandy šírenej niektorými štátmi alebo profesionálnymi agentúrami, ide o potencionálne slušné riziko aj pre spoločnosť ako takú. Predstavte si situáciu, že niekto má záujem spôsobiť chaos rozšírením informácie o výbuchu vo veľkej slovenskej továrni.

Stačí vytvoriť niekoľko fake videí priamo z miesta činu zachytávajúcich ako továreň horí, pár dôveryhodne vyzerajúcich spravodajských webov a desiatky falošných účtov, ktoré začnú koordinovane adminov Zomri na túto situáciu upozorňovať. Ak budú úspešní, desiatky tisíc ľudí sa vo svojom feede dočíta o potenciálnom ekologickom nebezpečenstve či teroristickom útoku. Áno, takto sa dajú oklamať aj tradičné médiá, ale ak si porovnáte mechanizmy overovania informácii, je zjavné že Zomri bude ľahším terčom.

Že vôbec nejde o sci-fi ukazuje množstvo prípadov zo sveta. Veľmi podobný prípad sa odohral v USA, kde sa veľmi pravdepodobne ruskí hackeri snažili médiá oklamať o nehode vo veľkej továrni v Louisiane.

Na začiatok by stačila väčšia transparentnosť

Jasné, rozumiem, že Zomri je recesistická stránka a nikto od nej ani neočakáva štandardy klasických médií, aby každé memečko posudzovala redakčná rada a pod. Úspech stránky a jej vtipnosť je práve založený na rýchlosti s akou reaguje na spoločenské dianie a príspevkoch od fanúšikov.

Avšak ako povedal jeden významný filozof, s veľkou mocou prichádza veľká zodpovednosť. Na úvod by možno stačila väčšia transparentnosť v tom, ako výber vtipov a informácii, ktoré sa rozhodne stránka zdieľať, vyzerá. Prípadne nejaká systematická spolupráca s ľuďmi, ktorí sa problematike dezinformácii venujú, aspoň pri spoločensky citlivejších príspevkoch.

Nechcete zmeškať novú analýzu či komentár? Pridajte sa ku komunite fanúšikov politickej komunikácie a dát na tomto linku.