1/ Prvou pomôckou pre manažérov sa v horších časoch stávajú širokouhlé formáty v ppt prezentáciách. Minuloročná recesia otriasla kadekým a pred nami je zverejňovania celoročných výsledkov. Práve širokouhlý formát môže pomôcť napraviť aspoň niečo z toho, čo pokazili americkí bankári.
Case study: Zoberme si firmu, ktorej čísla sa vyvíjali presne tak ako odvetvie. Obrázok a komentár v powerpointe by potom mohol vyzerať takto:
Minulý rok bol pre odvetvie zdrvujúci. Prudký prepad, ako ho možno vidieť na grafe, bol pre mnohých hráčov zničujúci. Prežiť v takejto klíme si vyžadovalo nadľudské úsilie, vizionárstvo a chuť vnímať problémy ako výzvu. To všetci nezvládli.
Potom príde na rad prezentácia výsledkov firmy, ktorej biznis kopíroval vývoj v odvetví. Povedzme, že firma tvorí jedno percento trhu (graf zostáva rovnaký, zmiznú len nuly na osi y).
Komentár by mohol vyzerať takto:
Napriek tomuto vývoju sa nám podarilo firmu udržať v relatívne dobre kondícii. K prepadu do červených čísel síce prišlo, ako však z grafu vyplýva, nebol zásadný. Už tento rok očakávame citeľné oživenie.
2/ Ďalším trendom, s ktorým by manažéri mali rátať, budú prvé náznaky zamestnaneckej rebélie.
Minulý rok som pod vplyvom exaktného triedenia obetí krízy Richardom Sulíkom vypracoval skoro vedeckú analýzu závislosti charakteru zamestnancov od hospodárskeho cyklu. V podstate išlo iba o rozšírenie jeho tézy, že kríza očistí firmy od alkoholikov a flákačov. Ukázalo sa, že v korelácii je istý časový sklz (vychádzajúc z dát Profesie o počte životopisov a platových očakávaní), no téza sa potvrdila. Medzi pracovnou morálkou (napr. ochotou pracovať za nižší plat, zníženou fluktuáciou) a hospodárskym cyklom jesto korelácia. A čo nás čaká tento rok? Vyhliadky hlásia pre firmy mierne zhoršenie, aj to je len krajná možnosť, ktorá počíta s optimistickými scenármi zotavenia ekonomiky. Ale stále to bude v pohode. Fluktuácia biznis brzdiť nebude, čas venovaný budovaniu lojality možno využiť efektívnejšie.
3/ Ako určiť spoločenskú zodpovednosť predajcov áut.
Začiatok minulého roka v odvetví predaja automobilov priniesol poznanie, ako je závislý index spoločenskej zodpovednosti manažérov od predaja. V zásade ide o prevrátenú hodnotu predaja. Bezpečnosť a ekológické štandardy vozového parku, ktorými sa argumentovalo počas kampane za zavedenie šrotovného, sa za tie týždne objavil vo výrokoch predajcov azda častejšie, ako predtým za celé roky. A že to pre slovenských kupujúcich boli pekne drahé roky...
Zdroj: wwwwwwwwwwwwww Zdroj: dddddd
Tento rok to zatiaľ na šrotovné nevyzerá, aj keď ktovie... Uvidíme, či sa teória výpočtu indexu spoločenskej zodpovednosti (CSR) potvrdí.