Z dôvodu dlhej obednej prestávky, vo svete veľakrát interpretovanej ako siesta, zostávajú ľudia v Španielsku v práci do neskorých večerných hodín. A keďže podobný pracovný čas majú takmer všetci, vrátane operátorov zásielkových spoločností, možnosť prevziať si zásielku osobne, ak ste pracujúci, bolo doteraz dosť obtiažne. Vo výhode boli tí, čo pracujú bez prestávky, čiže presných 8 hodín, alebo len na čiastočný úväzok, prípadne tí, čo robia na zmeny alebo majú „európsky pracovný čas“.
Alternatív doručenia bolo síce niekoľko, avšak bez zrejmého pohodlia pre všetkých:
- Doručenie domov – najčastejšie očakávané riešenie, keďže zo Španielov ešte úplne nevyprchala predstava, že vždy je niekto doma. V minulosti hlavne preto, že ženy nepracovali. V ostatných rokoch ich doplnili/nahradili dôchodcovia a nezamestnaní.
- Nechať zásielku u suseda – táto (neoficiálna) možnosť sa osvedčila v prípadoch, keď doručenie zabezpečovala osoba poznajúca príjemcu, a teda si mohla dovoliť navrhnúť túto alternatívu. Vyžadovala si však dobré susedské vzťahy.
- Dať si doručiť zásielku do práce – osobne som túto možnosť využila len raz, keď som našla banku, ktorá na otvorenie účtu nevyžadovala osobnú návštevu pobočky (tie totiž majú otvorené pre verejnosť zväčša len dopoludnia). Takže to bola pre mňa z núdze cnosť. Kolegovia či známi, pokiaľ viem, nikdy túto variantu nevyužili.
- Vybrať si balík priamo v distribučnom centre dopravcu v rámci otváracích hodín. Alternatíva vhodná pre tých s flexibilným časom.
- Odber v dohodnutej „partnerskej“ predajni – pre mnohých asi najschodnejšia cesta, keďže obchody sú otvorené aspoň do 20-tej hodiny.
Teraz však štátna pošta prišla s novinkou. Rozbieha takzvaný CorreosPaq. Ide o možnosť doručiť balík do schránok umiestnených buď na frekventovaných verejných priestranstvách, ako sú nákupné centrá, stanice či čerpačky, alebo v obytných zónach. Pre začiatok umiestnila takzvané CityPaq schránky v dvoch najväčších mestách – Madride a Barcelone. V pilotnej fáze je nainštalovaných aj 500 HomePaq v obytných zónach Madridu, ktore majú slúžiť na overenie funkčnosti systému . Zámerom je postupne inštalovať ďalšie v oblastiach s očakávanou vysokou rotáciou balíkov.
Týmto sa štátna inštitúcia rozhodla vstúpiť do segmentu služieb, ktoré bežne v zahraničí zabezpečujú súkromné firmy. Nech mala na to akýkoľvek motív, poteší, že aj v Španielsku sa začína ponúkať servis zákazníkom, ktorý na Slovensku funguje už roky.