Hashtag je pre každého copywritera výzva ako napísať krátky a úderný text, ktorý sa uchytí v internetovom vesmíre.
Na Twitteri mi ich použitie dáva reálny význam. Prostredníctvom nich dokážem vyhľadať témy, ktoré ma zaujímajú. Slováci však túto sieť zatiaľ príliš neobľubujú a na Facebooku cez ne vyhľadáva málokto. Viac sa im páči Instagram.
Na internete nájdete zoznam hashtagov, používaných na Slovensku, to však nie je zoznam slovenských hashtagov, sú tam aj anglické či české výrazy.
Miesto pre zlepšenie slovenských účtov
Ani účty Slovákov na Instagrame s tisícmi sledujúcich nevyužívajú naplno potenciál slovensky znejúcich hashtagov. Až na pár výnimiek neregistrujem, že by sa niektorý vo veľkom uchytil.
Často obsahujú nielen preklepy, či gramatické chyby, ale aj zhluk množstva slov. V poslednom prípade je profesionálne použiť podčiarkovník alebo veľké písmená na začiatku každého slova.
A interpunkcia? Nie, zakázané to nie je, ale neodporúča sa to. Áno, môžete si pozrieť oba varianty bez interpunkcie, aj s ňou - na základe toho, kde vám Instagram ukáže väčšie množstvo príspevkov sa rozhodnite. Prečo sa však hashtagy s interpunkciou začali používať?
Ako vytvoriť hashtag?
Podobne ako akékoľvek kľúčové slová. Najdôležitejší je obsah toho, čo chcete povedať. Ak je to aj jedinečné alebo vtipné, vyhrali ste. Záleží na vašej cieľovej skupine. Hashtagy totiž pomáhajú kategorizovať obsah. Mali by teda súvisieť s vaším konkrétnym zameraním, a zároveň tým, čo vyhľadáva vaša cieľová skupina. Áno, ak opravujete práčky, jedným z vašich hashtagov musí byť #pracka.
Aký je váš cieľ?
Chcete, aby vás známi "lajkovali"? Aby si vás všimili vaši voliči? Aby si zákazníci objednail vaše služby?
Myslite na to pri písaní hashtagu, pretože ak chcete, aby si vás všimli známi, použiť môžete naozaj hocičo. Nezaškodí použiť váš unikátny hashtag. Ak si však chcete vytvoriť imidž odborníka, používajte hashtagy na tému, v ktorej sa chcete zviditeľniť. Je to zdravotníctvo, politika, móda? Prípadne si užšie vyberte tú, ktorá je v danom odbore trendom.
Anglické hashtagy
Chcete zaujať zahraničné publikum mimo Slovenska? Choďte do toho. Má to pre vás význam? Odpovedzte si sami.
Môžete používat tzv. trending hashtags ako #love, #tbt, ale načo? Ak je váš cieľ počet akýchkoľvek srdiečok, je to samozrejme legitímna cesta. Ak máte iný cieľ, je to viacmenej zbytočné. Dosiahnete tzv. vyšší engagement, ale koho zaujmete? Ak ste značka slovenského lieku a sleduje vás Muhammad z Abu Dhabi, potrebujete to? Vyšší engagement môže zvýšiť dosah vašich príspevkov, a tým zaujať aj viac Slovákov, no z akej cieľovej skupiny? Regionálny politik z východu, ktorý zdieľa informáciu o miestnej dani, nezaujme Ivana z Bratislavy.
Preto je na veľkosť Slovenska síce pochopiteľné, no stále čudné, prečo sa slovenské hashtagy nevyužívajú viac. Vaše cielenie môže byť efektívnejšie.
Užitočné tipy pri tvorbe hashtagov
- skontrolujte, aké hashtagy používa vaša konkurencia alebo komunita, ku ktorej chcete patriť a inšpirujte sa
- majte poruke skopírované svoje hashtagy, ktoré píšete ku každému svojmu statusu, stačia aj dva
- ak máte veľa hashtagov a nechcete spamovať, použite len hlavné a zvyšok dajte do prvého komentára, prípadne použite zopár horizonálnych bodiek za hlavnými hashtagmi a následne dajte tie ostatné
- existujú profily, ktoré zdieľajú obsah iných užívateľov - ak to chcete, pretože získate viac followerov, použite ich hashtag, napríklad #dnescestujem
- medzi jednotlivými hashtagmi robte medzery, inak budú neplatné
- malé a veľké písmená hashtag nerozlišuje
Ani s najlepším hashtagom na svete, teda na Slovensku, váš Instagram nezaujme, pokiaľ nemáte kvalitný obsah. Kvalita vždy zvíťazí nad kvantitou.