"Pracovné zanietenie je pozitívny, emocionálno-motivačný stav naplnenia, ktorý je charakterizovaný elánom, horlivosťou, nadšením a záujmom."
Schaufeli a kol. (2001)
Ak zamestnanci nie sú v tomto hypoteticko-teoretickom stave, v číslach to znamená:
- 345 biliónov eur ročne “stratených” v rámci zníženej produktivity.
- Trojnásobne väčšie množstvo “PéeNiek” v porovnaní s angažovanými pracovníkmi.
Nízke zanietenie znamená 345 biliónov eur ročne “stratených” v rámci zníženej produktivity.
4 dôvody pre zanietenosť = výhra pre firmu no ohrozenie pre nadriadených
Napriek tomu, že sa naši (pseudo)manažéri tvária, ako veľmi nám v práci dôverujú a dávajú priestor na sebarealizáciu, opak je často pravdou. Čo by tam inak robili? Pritom, podľa medzinárodnej konzultačnej skupiny Hays, nadšení pracovníci, ktorým poskytnete v práci aj viac “voľnosti” a zodpovednosti vám:
- Pomôžu dosiahnúť skoro 90%-nú spokojnosť vašich zákazníkov.
- Pomôžu zvýšiť tržby 4,5 násobne.
- Zvýšia produktivitu práce o 50%.
- Znížia podiel fluktuácie o polovicu.
Zanietenosť vedie k 90%-nej spokojnosti klientov, 4,5 násobne vyšším tržbám, zvýšenej produktivite práce o 50% a zníženej fluktuácie o polovicu.
Čo pomáha zvýšovať zanietenosť?
Existuje mnoho krátkodobých a dlhodobých intervencií, ktoré nám môžu pomôcť so zvyšovaním zanietenosti v práci. Napríklad:
- vhodne pripravené tréningy (kde chcete byť z vlastnej vôle)
- team-buildingové aktivity (nemyslí sa tým posedenie v pube po práci)
- akčné tréningy pre manažérov a riadiacih pracovníkov (z ktorých teoreticky viete v budúcnosti spraviť lídrov)
- vhodný nábor “správnych” ľudí (nenechajte samotné HR oddelenia rozhodovať o vašich potencionálnych pracovníkoch)
- vytvorenie príležitosti k napredovaniu v spojitosti s vyšším platom
- koučing či mentoring
- pokúsiť sa zlepšiť vťahy medzi zamestnancami (ak sú zlé a vytvárajú negatívnu atmosféru vo firme)
Tmavé stránky priveľmi vysokého zanietenia
Čo take negatívne sa už len môže stať veľmi nadšeným pracovníkom? Veľa, pretože týto zamestnanci pracujú svedomitejšie, ťažšie a ich nadšenie vedie k tomu, že všetko chcú robiť sami. Navyše, majú od seba vysoké očakávania, privysoké ambície a pocit, že stále musia niečo dokazovať. Prácu si berú domov, zanedbávajú rodinu i priateľov. Avšak, príliš veľký level zanietenia môže viesť týchto pracovníkov k negatívnym pracovným výstupom ako je vyhorenie.
Príliš veľká zanietenosť môže viesť k vyhoreniu.
Záver
Napriek tomu, že naša zanietenosť v práci je neoddeliteľnou súčasťou firemného úspechu a je spájaná s množstvom dôležitých pracovných výstupov, je potrebné udržať si správny balanc medzi prácou a súkromím (i.e. žiť aj vlastný, nie firemný, život po pracovnej dobe). Jednoducho robte presne opak toho, čo je napísané v predošlom odstavci (i.e. po práci sa venujte rodine, priateľom a koníčkom; neberte si prácu domov; nerozprávajte sa v súkromí o práci; ak môžte, vypnite pracovný telefón).