Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) funguje už vyše dekádu s nezmeneným tarifným cestovným. Znamená to, že za posledných desať rokov nie je v jej regulovaných cenách (s výnimkou IC vlakov) pre cestujúcich zohľadnená inflácia, rast spotrebiteľských cien ani vstupov, hoci mzdy železničiarov, ako aj služby a energie, ktoré ZSSK čerpá, rastú.
Podľa hovorcu spoločnosti Tomáša Kováča existujú dva spôsoby, ako sa s tým môže dopravca vyrovnať. Prvým je znižovanie nákladov zefektívňovaním procesov vrátane posilnenia digitalizácie. Ide napríklad o online predaj lístkov, ktorý šetrí náklady na zamestnancov. Druhým je premietnutie zvýšených nákladov do výšky dotácie zo štátneho rozpočtu, čo znamená, že v konečnom dôsledku zaplatia vyššie náklady firmy všetci daňoví poplatníci. Tretím spôsobom by bolo zvýšenie tarifných cien. Diskusie o ňom už na ministerstve dopravy dlhšie prebiehajú. Je to totiž aj politická téma.
Viac platiacich cestujúcich
Osobný železničný dopravca zvýšil vlani svoje tržby o sedem percent na 65,4 milióna eur. Bolo to najmä vďaka miernejším protipandemickým opatreniam v porovnaní s rokom predtým. Stále však ide o približne 40-percentný pokles tržieb v porovnaní s obdobím pred pandémiou. Spoločnosť pracovala vlani s celkovými výnosmi vyše 477 miliónov eur, z ktorých väčšinu tvorila štátna dotácia za výkony objednané vo verejnom záujme.
V predminulom roku dosiahla ZSSK zisk vyše 10 miliónov eur. Ten bol spôsobený predovšetkým rozpustením rezervy 16,7 milióna eur, ktorú si spoločnosť vytvorila pre prípad prehratia súdneho sporu s firmou Stately Investments. Keďže spor vyhrala, rezervu rozpustila. Bližšie k ekonomickej realite preto má vlaňajší trojmiliónový zisk dopravcu, ktorý takúto zásadnú účtovnú operáciu neeviduje. Čo sa pod výsledok podpísalo?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?