Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vykázali za rok 2010 stratu vo výške 101,47 milióna eur, čo bol oproti plánu vo výške 123,49 milióna eur lepší výsledok o 22,02 milióna eur. Informoval o tom dnes na tlačovej besede v Bratislave generálny riaditeľ ŽSR Vladimír Ľupták.

"Všeobecne hodnotíme výsledky roku 2010 ako pozitívne, respektíve s pozitívnym trendom. Myslím si, že sú dobrým základom do roku 2011," uviedla námestníčka generálneho riaditeľa ŽSR pre ekonomiku Silvia Nemethová.

Oproti roku 2009 bola však strata vyššia o 10,55 milióna eur v dôsledku vytvorených opravných položiek k pohľadávkam voči dopravcom v hodnote približne 56 miliónov eur a súčasného medziročného poklesu úhrady na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry zo štátneho rozpočtu SR o 8,29 milióna eur.

Lepší výsledok hospodárenia oproti plánu súvisí najmä s vyššími výnosmi za použitie železničnej infraštruktúry o 4,21 milióna eur a  výrazným poklesom nákladov na údržbu a opravy železničnej infraštruktúry, na štúdie a posudky, nákup softvéru a počítačov a prechodu na čiastočnú realizáciu pôvodne prijímaných služieb vlastnými kapacitami.

Celkové výnosy ŽSR vlani poklesli na 432,51 milióna eur z predvlaňajšej hodnoty 434,84 milióna eur. Celkové náklady v minulom roku v medziročnom porovnaní stúpli na 533,98 milióna eur z úrovne 525,76 milióna eur evidovanej v roku 2009.

V návrhu finančného plánu ŽSR pre rok 2011 predloženom na Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR v súlade s uznesením vlády SR je podľa Nemethovej predikovaná úprava nákladov a výnosov tak, že predpokladaný výsledok hospodárenia bude strata vo výške približne 100 miliónov eur.

Hlavným predmetom činnosti ŽSR je od 1. januára 2002 najmä správa a prevádzka železničnej dopravnej cesty, poskytovanie služieb súvisiacich s obsluhou železničnej dopravnej cesty, zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ako aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh.

Foto na titulke - TASR / Radovan Stoklasa