Streamovacie služby ako Netflix, Disney+ a Max roky bojovali o nadvládu, pričom investovali miliardy dolárov v snahe získať si divákov. Kvôli tvrdej konkurencii a vysokej miere odlivu zákazníkov sa zdalo, že ziskovosť je v nedohľadne. Rok 2024 však priniesol zlom – spomínané spoločnosti konečne prekonali hranicu a vykázali pozitívne hospodárske výsledky.

S rastom streamovacích platforiem sa postupne menili aj ich cenové modely. Kým spočiatku ponúkali jednoduché a dostupné predplatné, dnes ich dopĺňajú prémiové úrovne a rôzne doplnkové služby. Netflix v januári 2024 zvýšil ceny, čím spustil vlnu zdražovania, ku ktorej sa pridali aj YouTube TV a Amazon Music.

Streamovacie služby, kedysi vnímané ako lacná alternatíva ku káblovej televízii, sa čoraz viac podobajú na mediálne giganty, ktoré sa snažili nahradiť. Kombinujú predplatné s reklamami a preberajú modely tradičných médií. „Menia trh, ale zároveň ho budujú na rovnakých základoch, ktoré kedysi kritizovali,“ tvrdí Nii Addy, marketingový riaditeľ spoločnosti Philo.

Predplatiteľská priepasť

Napriek nespokojnosti zákazníkov so zvyšujúcimi sa cenami prináša nová cenová politika streamovacím platformám hmatateľné výsledky. Napríklad Netflix v roku 2024 vykázal tržby vo výške 39 miliárd dolárov a zisk takmer deväť miliárd dolárov.

„Predplatitelia nižších úrovní nepopierateľne trpia honbou za ziskom, keďže platformy nielen zavádzajú prémiové úrovne, ale aj obmedzujú základné výhody,“ upozorňuje portál Business Insider. Ako príklad uvádza najlacnejší plán Netflixu s podporou reklám, ktorý nezahŕňa niektorý obsah kvôli licenčným obmedzeniam.

„Vývoj streamovania jasne ukazuje narastajúcu priepasť medzi bežnými a prémiovými používateľmi. Zlatý vek lacného a neobmedzeného obsahu je minulosťou. Pohodlie sledovania je výsadou tých, ktorí sú ochotní zaplatiť,“ konštatuje Business Insider.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Netflix sa neobáva rušenia predplatného. Väčšina zákazníkov sa mu do roka vráti