Suverénne najziskovejším obchodným reťazcom s potravinami pod Tatrami zostal Lidl. V ostatnom finančnom roku, ktorý uzatvoril na konci februára, mu stúpol zisk o trinásť percent na 75 miliónov eur. Podobným tempom rástli aj celkové výnosy spoločnosti, ktoré sa vyšplhali na 890 miliónov eur. Lidlu zostalo z každého utŕženého eura v čistom zhruba osem a pol centa, čo je výsledok, ku ktorému sa dokázal ako-tak priblížiť iba Kaufland. Aj to len z polovice.
Výkony šťuky slovenského obchodu podrástli napriek tomu, že netlačila na expanziu a zotrvala pri 123 predajniach. Chuť na ďalší rast jej však nechýba. „Spoločnosť plánuje v budúcnosti pokračovať v nastolenom úspešnom trende a expandovať na slovenskom trhu,“ uvádza Lidl vo výročnej správe za ostatný finančný rok. Dôkazom je výstavba veľkého logistického centra, ktoré plánuje na jar budúceho roka otvoriť pri Seredi. Bude to v poradí tretí slovenský sklad Lidla. V súčasnosti predajne zásobuje z dvoch logistických bodov, ktoré stoja v Nemšovej a Prešove.
Tesco stráca, ubíjajú ho aj pokuty
Úradnými pokutami sužovaná retailová jednotka Tesco si vo finančnom roku 2014/2015 pohoršila. Tržby jej ku koncu februára klesli medziročne o 2,5 percenta na 1,3 miliardy eur napriek tomu, že otvorila päť nových predajní a rozšírila online predaj potravín. Tesco sa prepadlo do straty viac ako 44 miliónov eur. K prudkému pádu podľa výročnej správy viedlo nákladové zaťaženie - vyplývalo napríklad z nových regulačných požiadaviek a potreby investovať viac do zákazníckych ponúk – a vytvorenie nepeňažnej opravnej položky k majetku.
Tesco stráca pozície globálne. Vedenie koncernu robí všetko preto, aby vzkriesilo pozície na domácom britskom trhu. Finančné ťažkosti sa snaží riešiť aj predajom zahraničných aktív. Nedávno pustilo juhokórejskú divíziu. Špekulácie sa množili aj ohľadne stiahnutia sa zo strednej Európy, kde Tesco zjednotilo manažment pre trhy Vyšehradskej štvorky. Prezident Tesca John Allan začiatkom októbra tvrdil, že ďalšie aktíva sa obchodník predávať už nechystá. Hoci nevylúčil, že za istých okolností by k tomu mohlo dôjsť.
Slovenská vetva Tesca očakáva pod Tatrami pokračujúci konkurenčný boj na trhu. Okrem tlaku iných reťazcov musí čeliť tiež viacerým vysokým pokutám, ktoré dostala od potravinovej inšpekcie. Tesco zostáva s približne 10-tisícami pracovníkov druhým najväčším zamestnávateľom v súkromnom sektore na Slovensku. Napriek neľahkej situácii v júni otvorilo dva nové supermarkety – v bratislavských Vajnoroch a v Nesvadoch.
Kaufland aj Billa expandujú
Dravému Lidlu zdatne sekunduje sesterský reťazec Kaufland, ktorý v ostatnom finančnom roku zdvihol tržby o necelú desatinu na 813 miliónov eur. Čistý zisk spoločnosti podrástol o šestnásť percent nad 34 miliónov eur. V priemere zamestnáva zhruba 5 500 ľudí, zatiaľ čo Lidl si vystačí s približne 3 600 pracovníkmi.
Kaufland v závere ostatného obchodného roka otvoril kvarteto nových predajní. Vo februári pribudli dva obchodné domy v Bratislave a po jednom v Šamoríne a vo Veľkom Krtíši. Celkovo sa tak reťazec dostal na 57 prevádzok. V prebiehajúcom obchodnom roku do konca februára 2016 chce otvoriť štyri nové filiálky. „Spoločnosť Kaufland plánuje dosiahnuť lepšie pokrytie predajňami na území Slovenska, to znamená, že v ďalších rokoch sa plánuje expanzia predajní a rekonštrukcia existujúcich predajní,“ píše Kaufland vo výročnej správe.
Stabilné tržby takmer 460 miliónov eur si vlani udržala sieť supermarketov Billa z nemeckého koncernu Rewe. Pozoruhodný bol medziročný nárast čistého zisku, ktorý stúpol na 6,3 milióna eur z 1,3 milióna eur v roku 2013. Billa usilovne rekonštruuje existujúce a otvára na Slovensku nové predajne. Koncom vlaňajška jej pribudli prevádzky v Dolnom Kubíne, Košiciach, Stropkove, Žiline a v bratislavskom nákupnom centre Bory Mall. V auguste si rozložila stan v novom trnavskom nákupnom centre City Arena. Celkovo Billa na Slovensku prevádzkuje 128 supermarketov a zamestnáva takmer štyritisíc ľudí.
Súhrnné tržby štvorice najväčších obchodníkov s potravinami vlani poskočili o tri percentá na 3,5 miliardy eur. Zárobkovú bilanciu kazili červené čísla Tesca. Čistý zisk kvarteta klesol o necelú tretinu na približne 71 miliónov eur. V tejto kategórii jednoznačne dominovalo duo diskontov z nemeckej skupiny Schwarz.
Čistý zisk najväčších obchodných reťazcov na Slovensku | ||
(v mil. eur) | ||
2014 | 2013 | |
Tesco | -44,30 | 16,80 |
Lidl | 75 | 66,50 |
Kaufland | 34,40 | 29,70 |
Billa | 6,30 | 1,30 |
Pozn.: Obchodný rok Tesca, Lidla a Kauflandu trvá od začiatku marca do konca februára nasledujúceho roka | ||
PRAMEŇ: TREND Analyses |
Tržby najväčších obchodných reťazcov na Slovensku | ||
(v mil. eur) | ||
2014 | 2013 | |
Tesco | 1 338,10 | 1 371,60 |
Lidl | 890,30 | 794,90 |
Kaufland | 813 | 743,40 |
Billa | 459,70 | 458,80 |
Pozn.: Obchodný rok Tesca, Lidla a Kauflandu trvá od začiatku marca do konca februára nasledujúceho roka | ||
PRAMEŇ: TREND Analyses |