Festivaly a trhy sú zrušené. Stopol ich covid automat, ktorý stratil význam a platnosť minulý štvrtok odbitím lockdownu. Niektoré organizácie ešte stále veria, že doma ostaneme sedieť len dva týždne a 9. decembra sa pravidlá uvoľnia minimálne pre zaočkovaných. Preto statočne posúvajú termíny a riskujú.

Štát však už druhý rok nechal podnikateľov z tejto špecifickej oblasti bez finančných prostriedkov. Väčšinou do žiadnej schémy pomoci nespadajú. Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR na otázky redakcie TRENDU o pomoci pre organizátorov menších festivalov, jarmokov, trhov a multižánrových podujatí ustavične argumentuje tým, že pre sektor cestovného ruchu a gastra pripravili balík pomoci v objeme 257 miliónov eur.

„Aktuálne pripravujeme aj tzv. „jesennú pomoc“. Podnikatelia v nej budú môcť žiadať o pomoc aj za mesiace september, október a november 2021. Pripomíname, že o pomoc môžu podnikatelia požiadať aj dnes, a to od začiatku pandémie, opravné obdobie je od apríla 2020 do mája 2021,“ dopĺňa Miriam Švikruhová z MDV s tým, že prihlasovanie spustia už v najbližších dňoch.

Vianočné trhy
Neprehliadnite

Trhovníci v mestách rátajú škody. Košice vianočné trhy ešte nezrušili

Ako sa trhy rušia o 5 minút 12

Už druhý rok po sebe je zrušený aj Dobrý trh, ktorý sa zvykne konať v bratislavskom Starom meste na Panenskej ulici. Minulý rok na jar, po prvej vlne pandémie, presunuli organizátori podujatie na september. Mal sa konať v utorok pätnásteho. „Podujatie sme mali rozdelené do menších dvorov na Panenskej ulici a v jej okolí. V spolupráci s agentúrou PS events sme mali naplánované všetky predpísané bezpečnostné opatrenia, ktoré boli aktuálne v platnosti,“ vysvetľuje Zuzana Mačurová, koordinátorka a producentka Dobrého trhu. Tri dni pred samotným podujatím sa začali šíriť správy, že sa mení kapacita z plánovaných tisíc ľudí v exteriéri, na sto.

Deň pred Dobrým trhom, o 17.00 večer, prišlo vyjadrenie, že verejné podujatia sa vracajú do pôvodného režimu, a teda na tisíc ľudí v exteriéri. Pre nás to bolo neskoro,"
Zuzana Mačurová, producentka Dobrého trhu

K oficiálnemu stanovisku od Regionálneho úradu verejného zdravotníctva (RÚVZ) sa dopracovať nedokázali, ale vzhľadom na pokročilý čas sa rozhodli podujatie pre istotu úplne zrušiť. „Nemalo význam organizovať Dobrý trh pre sto návštevníkov. Pre našich trhovníkov by sme nevedeli zabezpečiť dostatočnú návštevnosť a kúpnu silu pre ich produkty. Pre nás to znamenalo zrušenie všetkých trhovníkov, dodávateľov, obsluhujúceho personálu, dobrovoľníkov, bezpečnostných zložiek,“ spomína na situáciu spred roka.

Paradoxom bolo, že deň pred avizovaným a následne zrušeným Dobrým trhom nastala nová situácia. „Okolo 17:00 podvečer prišlo vyjadrenie, že verejné podujatia sa vracajú do pôvodného režimu, a teda na tisíc ľudí v exteriéri. V našom prípade bol tento sled udalostí pred podujatím nezlúčiteľný s jeho realizáciou podľa pôvodných plánov,“ opisuje chaos Z. Mačurová. Verili, že sa tak stalo posledný raz. Podujatie sa v pôvodnej verzii nekonal už dva roky a nebude sa konať ani jeho zimná verzia. Otestovali aj online verziu, ale neuspokojilo ich to. Za Dobrým trhom stojí OZ Punkt, ktoré je financované viaczložkovo. O veľkú časť príjmov prišli nielen oni, ale aj vopred zazmluvnení trhovníci. „Pravidelne musíme komunikovať s našimi partnermi, ktorí boli podporovateľmi Dobrého trhu, vysvetľujeme zmeny plánov a vyjednávame o náhradných plneniach,“ dodáva koordinátorka podujatia.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa