Globálny automotive si vlani po čipovej kríze postupne začal zvykať na ďalšie ohniská problémov, ktoré vyplynuli z náhleho vojnového konfliktu na východe Európy. Napriek nim sa však aj slovenské výrobné podniky pomerne rýchlo prispôsobili novej situácii a dokonca niektoré museli výrazne preorientovať exporty.
Automobilový priemysel bol totiž dlhé roky pomerne strnulým segmentom s overenými dodávateľmi, spoľahlivým dopytom a znudený ľahkými ziskami. Potvrdilo sa však, že tí, ktorí sa rozhodli zásadnejšie zmeniť obchodné stratégie a čím skôr sa po roku 2020 pripravili na možné zmeny trhu, dnes zo svojich rozhodnutí profitujú.
Sú to tie podniky, ktoré ich materské koncerny a skupiny dostatočne zásobujú čipmi, hľadajú im nové odbytiská, nenútia ich do nežiadaných prerušení a trvalo potvrdzujú zlepšenia vo svojich výsledkoch.
Podľa analýzy TRENDU žilinská Kia aj vlani potvrdila výrazný rast tržieb a najnovšie ako jediná začína dýchať na krk bratislavskému Volkswagenu Slovakia, ktorý vlani dosiahol tržby 9,5 miliardy eur.
Nový rekord
Jediný európsky podnik juhokórejskej automobilovej skupiny – žilinská Kia Slovakia – má našliapnuté po vlaňajšku na ďalší rekord. Podnik doteraz neevidoval takmer žiadne výpadky na výrobných linkách, a to ani počas záveru pandémie či s príchodom vojny na Ukrajinu.
Čipová kríza sa ho akoby ani netýkala, čo potvrdzuje dôležitosť tohto podniku v materskej skupine. Správna obchodná stratégia, ktorej prioritou je udržiavať európsku divíziu v neustálom chode a pod minimálnym tlakom, sa vypláca.
A to potvrdzujú aj najnovšie výsledky za rok 2022. Tie síce žilinská Kia ešte oficiálne na Slovensku nezverejnila, avšak dajú sa vypočítať z výročných správ materskej skupiny Kia Corporation. A slovenský podnik podľa nich ťahá v Európe za dlhší koniec.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?