Zámery vlády ohľadom podpory podnikania malých a stredných vyzerajú dobre na papieri, ale v praxi sa musia aj tak firmy svojpomocne popasovať s tým, ako v časoch koronakrízy jednoducho prežiť.
Ak sa skutočne zlepší podnikateľské prostredie, napríklad zavedením jednotného daňovo-odvodového paušálu pre živnostníkov, univerzálnou voľnou živnosťou, komplexným auditom poplatkov, hlásení a výkazov vyžadovaných štátom, bude to len dobre.
„Obzvlášť budeme venovať pozornosť domácim firmám, znižovaniu ich zaostávania za veľkými nadnárodnými firmami v produktivite, pridanej hodnote či generovaní unikátneho know-how,“ píše sa vo vládnom vyhlásení s tým, že štát chce uplatňovať princíp „najprv mysli v malom.“
Chce tiež pripraviť stratégiu a akčný plán na volebné obdobie 2020 – 2024, aby sa zlepšilo postavenie Slovenska v rámci Európskej únie (EÚ) v oblasti digitalizácie. V indexe digitálnej ekonomiky a spoločnosti Európskej komisie za rok 2019 totiž naša krajina obsadila 21. miesto z 28 členských krajín.
Oveľa dôležitejšie ako plány na papieri bude to, ako sa napokon tieto zámery prejavia v praxi. „Vláda má priveľa priorít, ktoré sú alebo môžu byť v priamom rozpore, ako je napríklad snaha o načúvanie mikro, malým a stredným podnikom a rovnako tak veľkým podnikom. Ich záujmy pritom bývajú v konkrétnostiach často protichodné,“ hovorí Peter Serina, výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska.
Inovácie, výskum, Priemysel 4.0
Chýbať by podľa vlády nemala ani podpora výskumu a inovácií, vrátane digitalizácie, automatizácie či umelej inteligencie. Konkrétne kroky či návrhy v programovom vyhlásení však chýbajú a nie je zatiaľ jasné, ako to chce štát zabezpečiť v situácii spomaľovania ekonomiky a prebiehajúcej pandémie koronakrízy.
Bez inovácií a konkrétnych návrhov na zlepšenie však úspech mnohé podniky v týchto časoch nedosiahnu. Zaujímavé sú aj prieskumy, ktoré naznačujú posledné trendy. Združenie inteligentného priemyslu Industry4UM prednedávnom predstavilo výsledky prieskumu o úrovni prieniku Priemyslu 4.0, teda štvrtej priemyselnej revolúcie, do slovenských podnikov.
Viac ako štyridsať percent z nich prešlo takpovediac obdobím puberty a v oblasti inteligentných technológií vo svojej výrobe „dospeli“ vďaka aplikácii moderných systémov.
Zmeny všade, aj vo vlastných radoch
Mnohé malé a stredné podniky hľadajú cesty ako zareagovať na súčasnú krízu, minimalizovať straty a nastaviť sa na budúcnosť „po korone“. Niektoré sa topia v problémoch, ako prežiť ťažké časy, iné skúšajú rôzne inovácie a snažia sa flexibilne reagovať.
„To, že firmy majú niekedy menej alebo viac objednávok, je normálne. Problém však vidím v tom, že niektorí majitelia menších a stredných firiem ani nevedia, čo nevedia,“ konštatuje Ján Košturiak, zakladateľ spoločnosti IPA Slovakia.
Podľa neho takéto firmy investujú do nesprávnych vecí, nechápu zmeny, ktoré prebiehajú veľmi rýchlo a na mnohé z nich budú mať devastačné následky. Pritom nehovorí o pomalom spomaľovaní ekonomiky, ale o jej transformácii.
Transformácia podľa J. Košturiaka prebieha už možno desať rokov a ak podniky nezachytia nové trendy, už ich nedobehnú. „Trochu to zjednoduším. Bude sa viac zarábať na predaji informácií a znalostí, ako na železe a jednoduchej manuálnej práci. Firmám chýbajú znalosti, musia sa naučiť prepájať sa s externými expertmi, budovať okolo seba siete,“ dodáva.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?