D. Šabík v tlačovom vyhlásení uviedol, že prepúšťanie je nevyhnutnou reakciou na vyradenie lietadiel A320 z flotily spoločnosti, ktoré je zase súčasťou snahy zaistiť firme udržateľný prevádzkový zisk. Podľa neho sa prepúšťanie týka zhruba 70 pilotov, 150 palubných sprievodcov a asi 60 administratívnych pracovníkov.
„Napríklad zo strany Korean Air alebo Aeroflotu je priestor zamestnať väčšinu pilotov Airbus A320, pre ktorých ČSA už nebudú mať uplatnenie,“ uviedol.
České aerolínie podľa D. Šabíka už v júni v médiách avizovali, že od zimnej sezóny 2014/2015 nebudú využívať šesť lietadiel Airbus A320, pre ktoré nemajú ekonomicky zmysluplné využitie. „K urýchleniu tohto kroku sa spoločnosť rozhodla po tom, čo došlo k významnému medziročnému prepadu počtu rezervácií aj prepravených cestujúcich z Ruskej Federácie a ďalších krajín bývalého Sovietskeho zväzu v súvislosti s ukrajinskou krízou,“ uviedol hovorca. ČSA preto podľa neho už v tohtoročnej hlavnej letnej sezóne lietadlá A320 skoro nevyužívali pre pravidelnú prepravu.
České aerolínie patria medzi najstarších leteckých dopravcov, v poslednom čase však mali veľké hospodárske ťažkosti, ktoré vyústili do minuloročného predaja veľkej časti akcií firmy do rúk Korean Air. V roku 2010 tvorilo flotilu ČSA päť desiatok lietadiel a aerolínie zamestnávali zhruba 3 300 ľudí. Ku koncu tohtoročného augusta zamestnávali ČSA viac ako 230 pilotov, takmer 400 palubných sprievodcov a takmer 270 pracovníkov v administratíve. Vlani aerolínie stratu 922 miliónov korún (33,5 milióna eur).
Stevardi vyhlásili štrajkovú pohotovosť
Odborová organizácia posádok lietadiel v súvislosti s ohláseným prepúšťaním v ČSA vyhlásila štrajkovú pohotovosť. Informáciu Českej televízie potvrdila predsedníčka odborov Petra Posová. Zástupcovia pilotov štrajkovú pohotovosť nechystajú, ale na zachovaní pracovných miest trvajú.
„V krokoch, ktoré teraz manažment robí, nevidíme záchranu ČSA,“ povedala P. Posová. Neustálym znižovaním počtu lietadiel a prepúšťaním posádok podľa nej nie je možné dosiahnuť vyrovnaného hospodárenia.
Hlavný problém, ktorý odborové združenie kritizuje, je nahrádzanie vlastných zamestnancov agentúrnymi zamestnancami a stevardov z iných leteckých spoločností. Tri airbusy ČSA napríklad firma poskytla na leto do Bratislavy, kde lietali so slovenskými stevardmi. Teraz sa podľa P. Posovej ČSA zbavujú šiestich airbusov, kalkulujú však pritom s prenájmom dvoch boeingov vrátane posádok od firmy Travel Service.
S prepúšťaním nesúhlasia tiež zástupcovia pilotov, na rozdiel od palubných sprievodcov nechystajú podobne ostrý postup. „Štrajkovú pohotovosť vyhlasovať nebudeme. Vyzvali sme majiteľa (štát zastupovaný ministerstvom financií), aby situáciu prehodnotil a čakáme na jeho vyjadrenie,“ povedal prezident CZALPA Stanislav Fiala. Združenie bude podľa neho požadovať zachovanie pracovných miest, pričom je ochotné v rámci zachovania miest debatovať o platoch.
Babiš: Môžu za to vlády ČSSD a ODS
České aerolínie potrebujú navýšiť kapitál. Ministerstvo financií o tom rokuje s ostatnými akcionármi, povedal český minister financií Andrej Babiš v reakcii na nové kolo prepúšťania. Štát však ako menšinový vlastník má v súčasnosti podľa ministra slabú pozíciu.
Za ekonomický stav Českých aerolínií sú podľa A. Babiša zodpovedné predchádzajúce vlády ČSSD a ODS. Zároveň pripomenul, že štát v dopravcovi drží len pätinový podiel, a jeho vyjednávacia pozícia tak nie je voči ostatným akcionárom príliš silná. Za to podľa neho nesie zodpovednosť kabinet expremiéra Petra Nečasa, ktorý umožnil spoločnosti Korean Air pri nákupe 44 percent akcií ČSA využiť opciu na odkúpenie ďalších akcií vlastnených štátom.
Opačný názor na minuloročnú dohodu s kórejským dopravcom má Babišov predchodca na ministerstve financií v Nečasovej vláde Miroslav Kalousek (TOP 09). Podľa neho bolo nájdenie strategického partnera pre ČSA záchranou. „Keby nedošlo k privatizácii, museli by sme dať ČSA do likvidácie už pred tromi rokmi,“ povedal. Dodal, že najväčší hospodársky prepad aerolínie zaznamenali za vlády Stanislava Grossa (ČSSD).