K zvýšeniu cien v priemere o 3,6 percenta, teda zhruba o 50 halierov, pristúpil líder na českom trhu Plzeňský Prazdroj už od októbra. Aj dvojka na tamojšom pivovarníckom trhu, Pivovary Staropramen, v decembri zvýši cenu piva podľa typu o tri až štyri percentá. K vlne zdražovania piva sa od januára pridá aj Budějovický Budvar, ktorý zdvihne ceny o podobnú výšku.
Zdražovanie u všetkých spomínaných výrobcov sa týka len pultového baleného piva vo fľašiach a plechovkách. Sudových a výčapných pív by sa dotknúť nemalo. Pivovarníci tak zrejme nechcú pridávať problémy pohostinstvám a reštauráciám, ktoré sú už aj tak výrazne zasiahnuté následkami koronakrízy.
Zdvíhanie cien odôvodňujú najväčšie české pivovary rastom nákladov na strane vstupných surovín, energií, miezd, logistiky, dobiehaním inflácie, aj rastom cien obalov. Slovenskí výrobcovia sa zatiaľ na tieto faktory neodvolávajú a žiaden z nich neohlásil zdražovanie svojich produktov.
Rast trhu s pivom zastavila pandémia. Leto straty Heinekenu a Prazdroju nevyrovnalo
Zahojiť sa, kým sa dá
„Všeobecná inflácia však nie je jediným vysvetlením ich zdražovania,“ myslí si český ekonóm Lukáš Kovanda. „Napríklad personálne náklady sú nutne zahrnuté v produkcii ako baleného, tak výčapného piva. A práve rast personálnych nákladov, na čele s tými mzdovými, je kľúčovým hýbateľom súčasného citeľného tempa spotrebiteľskej inflácie,“ píše analytik.
Aj on poukazuje na fakt, že českí pivovarníci nezdražujú sudové, tankové, či výčapné pivo . „Pivovary sa obávajú plošnejšieho krachu pohostinstiev a reštaurácií. Pivo im preto nezdražujú, aby v čase pandémie udržali čo najväčšiu možnú časť dopytu prostredníctvom tohto nenahraditeľného predajného kanála. Tým pádom sa chcú ,zahojiťʻ práve zdražovaním v inom kanáli, a síce zdvíhaním cien balených pív,“ analyzuje L. Kovanda.
„Pivovary navyše tušia, že v budúcom roku bude ochota Čechov kupovať pivo, ako balené, tak čapované, o niečo nižšia ako tento rok, a to kvôli zhoršeniu všeobecnej ekonomickej situácie a kvôli rastu miery nezamestnanosti,“ pokračuje ekonóm, ktorý tak argument o raste cien obalov považuje do značnej miery za zástupný.
Slovákom pivo zatiaľ nezdražie
V súvislosti so situáciou v Česku sa TREND opýtal na prípadné zvyšovanie cien výrobcov piva aj na Slovensku. Podľa dosiahnutého obratu v minulom roku najväčší pivovar u nás, Plzeňský Prazdroj, deklaruje, že ceny piva zdvíhať nateraz neplánuje. „Spoločnosť Plzeňský Prazdroj Slovensko ceny neupravuje, a to ani pri balenom, ani pri čapovanom pive. Načasovanie zmien cenníkov je predmetom obchodnej stratégie spoločnosti,“ odpovedal obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Slovensko Martin Grygařík.
Holandský Heineken, ktorý bol na Slovensku vlani s obratom takmer 128 miliónov eur v tesnom závese za svojim konkurentom, zdražovanie ani nepotvrdil, ani nevylúčil. „Aktuálne vyhodnocujeme situáciu na slovenskom trhu a plánujeme budúce obdobie. Preto je predčasné hodnotiť a predikovať vývoj cien,“ píše manažérka pre PR Helena Windisch z Heinekenu.
Najstarší slovenský pivovar Steiger z Vyhní, za ktorým stoja Moravskoslezké pivovary Přerov a britská investičná skupina Endemit do uzávierky článku na otázky k prípadnému zdražovaniu piva neodpovedal.
Predseda Asociácie malých nezávislých pivovarov Slovenska Ľubomír Vančo zatiaľ nemá informácie o zdražovaní piva u menších výrobcov. Dodáva, že u niektorých je ohrozené vôbec ich samotné prežitie, keďže do pivovarníctva nebola namierená žiadna forma pomoci, okrem všeobecných.
Štát a EÚ pivovarníkov z Covid podpory vynechali. Žiadajú nápravu
Keďže je aj zástupcom banskobystrického pivovaru Urpiner, za neho reaguje, že tlak na zvyšovanie cien cíti najmä zo strany obchodných reťazcov. Preto volá po „nejakej férovej dohode s reťazcami“, čo však podľa neho nie je jednoduchý proces.
Tlak na zdražovanie piva podľa Ľ. Vanča vytvárajú aj zvyšujúce sa mzdové náklady. „Zvlášť u baleného piva do krabicových multipackov, ktoré sa balia ručne,“ vysvetľuje.
Viaceré pivovary zdvíhali ceny na Slovensku naposledy pred rokom. Zdražovanie zhruba do piatich percent sa, rovnako ako teraz v Česku, týkalo najmä baleného piva v maloobchode. Pre Plzeňský Prazdroj boli dôvodom vyššie mzdy, drahšie vstupy a premietnutie miliónových investícii do plechovkovej linky. Banskobystrický Urpiner musel vlani asi o tri percentá zvýšiť ceny aj sudového piva, pretože cena jačmenného sladu narástla aj o 30 percent.