Spotrebitelia si počas pandémie zvykli na nákupy cez internet, nič sa na tom nezmení ani po jej odznení. Prevádzkovatelia e-shopov však stoja pred náročnou úlohou. Udržať si musia nielen súčasných zákazníkov, ale aj osloviť nových. Kľúčom pre obchodníkov v e-commerce je znalosť potrieb a správania nakupujúcich.

Záujem o zlato a zberateľstvo

To sa odvíja najmä od udalostí vo svete, príkladom môže byť aj vojna na Ukrajine. Zabezpečiť hodnotu finančných prostriedkov plánujú Slováci napríklad nákupom zlata. „Záujem pozorujeme už dlhšie, v dôsledku inflácie, no rolu pred pár mesiacmi zohral aj začiatok vojny na Ukrajine, a s tým súvisiaca neistota. Zlato je považované za uchovávateľa hodnoty a záujem oňho sa odrazil aj na jeho cene, ktorá od začiatku tohto roku opäť narástla,“ vysvetľuje Ivo Mrena, country manager spoločnosti Shoptet pre Slovensko.

V tejto súvislosti stúpa podľa neho aj predaj zberateľských predmetov, starožitností či umenia. Zberateľstvo, ktoré predstavuje alternatívny, no zároveň aj konzervatívny spôsob investície, medziročne vzrástlo o 393 percent.

Údaje zo štatistík ukazujú aj to, že Slováci začínajú šetriť na spotrebnom tovare, ktorý k životu nepotrebujú a nakupujú ho skôr pre radosť. Pokles zaznamenali segmenty oblečenia a módnych doplnkov aj športových potrieb. Klesol i nákup cigariet, pri ktorých zohralo významnú úlohu zvýšenie spotrebnej dane z tabakových výrobkov.

Infláciu možno pociťovať aj na výške priemernej objednávky. Zatiaľ čo v marci 2021 bol nákup v e-shopoch na priemernej úrovni 69,3 eura, v marci 2022 išlo o 84,9 eura, čo predstavuje nárast o vyše 22 percent. „Na jednej strane za zvýšením môžeme vidieť stúpajúce ceny tovarov, na druhej možno aj snahu ľudí predzásobiť sa niektorými typmi produktov, ktorých cena má predpoklad sa zvyšovať,“ vysvetľuje I. Mrena.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa