Európa čelí problémom s napĺňaním ambiciózneho plánu na prechod k elektrickým vozidlám. To má negatívne dôsledky aj na najväčšie automobilky na kontinente. Nedávne oznámenie Volkswagenu o možnom uzavretí niektorých závodov nemusí byť v dohľadnej dobe jediné.
Volkswagen nie je jedinou automobilkou, ktorá čelí komplikáciám. Jeho konkurenti ako Volvo, Stellantis, Toyota či Mercedes-Benz tiež začínajú prehodnocovať svoje stratégie. Hlavnými príčinami je spomalenie trhu a nadmerné výrobné kapacity.
Ak sa trh nezotaví, automobilky budú nútené znižovať výrobné náklady, čo ovplyvní zamestnanosť v automobilovom priemysle s možným vplyvom aj na slovenské výrobné závody.
Škrtať potrebujú aj ostatní
Týždeň, v ktorom Volkswagen oznámil záujem zatvoriť fabriky bol len začiatkom oveľa širšieho problému. Predaj batériových elektrických vozidiel v Európe v júli klesol o viac ako desať percent, pričom Nemecko zaznamenalo pokles o 37 percent.
Nielen Volkswagen, ale aj Volvo prehodnocuje svoje plány. Automobilka nedávno ustúpila od zámeru prejsť do roku 2030 na plne elektrické portfólio kvôli slabému dopytu. Namiesto toho sa rozhodla pre kombináciu plug-in hybridov a elektrických vozidiel.
Volvo zároveň znížilo svoj cieľ prevádzkovej marže na rok 2026 na približne sedem percent, čo je už druhá úprava v tomto roku. Spoločnosť vlastnená čínskou skupinou Geely mení plány aj v objemoch. Pôvodne chcela predávať 1,2 milióna áut ročne, dnes to vníma ako nadmernú kapacitu.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?