O tom, že online predaj sa na Slovensku za posledné dva roky výrazne zvýšil, niet pochýb. Opakované lockdowny počas pandémie covidu-19 však mali negatívny vplyv najmä na tržby kamenných predajní, ktoré boli dlhé mesiace zatvorené.
Obchodníci v súčasnosti navyše bojujú aj s rastúcimi cenami materiálov na výrobu, ako aj s rapídnym zvýšením cien za dopravu, čo priamo negatívne ovplyvňuje marže obchodných spoločností.
Mnoho zákazníkov sa preto presunulo z kamenných predajní do online prostredia a hoci sú v súčasnosti nákupné centrá otvorené, mnoho zákazníkov si zvyklo na nakupovanie z pohodlia domova. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa internetovým obchodom v tomto roku mimoriadne darilo.
„Ľudia nakupujú cez internet už takmer všetko, napríklad elektroniku, oblečenie, výživové doplnky, ale i online obsah či paušály mobilných operátorov,“ vymenúva hovorkyňa Tatra banky Simona Miklošovičová.
Niektoré značky kamenných predajní však stihli zareagovať na situáciu a presunuli časť svojich produktov do e-commerce, čím sa snažili pokryť náklady na stratové predajne.
E-shopy museli zachraňovať straty v kamenných obchodoch
Aj obchodný dom so širokým sortimentom nábytku IKEA Bratislava musel byť kvôli lockdownu počas pandémie štyri mesiace zatvorený.
„Preto posledný finančný rok 2021 priniesol niečo, s čím sme sa doteraz ešte nikdy nestretli. Život doma sa stal pre zákazníkov dôležitejší ako kedykoľvek predtým. Pandémia prinášala a stále prináša veľké výzvy pre našu logistiku a pre celú operatívu,“ reaguje generálny riaditeľ IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko David McCabe.
Podľa jeho slov však išlo o výzvy, ktoré stále vníma ako príležitosť na zlepšovanie e-commerce riešení. V tomto roku podiel online predaja predstavoval takmer 30 percent. „Napriek všetkým komplikáciám sme tento rok dosiahli celkovo veľmi solídne finančné výsledky, ktoré sú porovnateľné s minulým rokom,“ dodáva D. McCabe.
Mäso Parížek spúšťa nový eshop. Nechcú ostať bokom
Na druhej strane kamenné predajne s kuchynským sortimentom Tescoma sa vplyvom opatrení a lockdownov ocitli vo výraznej strate. Síce sa ich e-shopom darilo a v prvom polroku 2021, keď ich celkové online tržby medziročne narástli až o 88 percent, pričom počet objednávok sa zvýšil až o 104 percent, no ani to nevykrylo straty vo všetkých predajniach.
„Spomínané nárasty boli v našom prípade vo veľkej miere ovplyvnené nariadením vlády, na základe ktorého sme museli zatvoriť všetky predajné centrá Tescoma. V e-shope sme okamžite museli zmeniť marketingovú aj rozpočtovú stratégiu, na základe čoho išiel e-shop výrazne nahor, ale, bohužiaľ, to stále nestačilo na vykrytie strát, ktoré boli spôsobené zatvorením asi 35 vlastných prevádzok,“ potvrdzuje manažér internetovej komunikácie Tescoma Marek Michálek.
Pomohla im podporu od štátu
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?