O tom, že online predaj sa na Slovensku za posledné dva roky výrazne zvýšil, niet pochýb.  Opakované lockdowny počas pandémie covidu-19 však mali negatívny vplyv najmä na tržby kamenných predajní, ktoré boli dlhé mesiace zatvorené.

Obchodníci v súčasnosti navyše bojujú aj s rastúcimi cenami materiálov na výrobu, ako aj s rapídnym zvýšením cien za dopravu, čo priamo negatívne ovplyvňuje marže obchodných spoločností.

Mnoho zákazníkov sa preto presunulo z kamenných predajní do online prostredia a hoci sú v súčasnosti nákupné centrá otvorené, mnoho zákazníkov si zvyklo na nakupovanie z pohodlia domova. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa internetovým obchodom v tomto roku mimoriadne darilo.

„Ľudia nakupujú cez internet už takmer všetko, napríklad elektroniku, oblečenie, výživové doplnky, ale i online obsah či paušály mobilných operátorov,“ vymenúva hovorkyňa Tatra banky Simona Miklošovičová.

Na snímke uzatvorené obchody po nariadení Ústredného krízového štábu Slovenskej republiky v zábavnom obchodnom centre v Nitre. FOTO TASR – Henrich Mišovič
Zdroj: TASR
Na snímke uzatvorené obchody po nariadení Ústredného krízového štábu Slovenskej republiky v zábavnom obchodnom centre v Nitre. FOTO TASR – Henrich Mišovič

Niektoré značky kamenných predajní však stihli zareagovať na situáciu a presunuli časť svojich produktov do e-commerce, čím sa snažili pokryť náklady na stratové predajne.

E-shopy museli zachraňovať straty v kamenných obchodoch

Aj obchodný dom so širokým sortimentom nábytku IKEA Bratislava musel byť kvôli lockdownu počas pandémie štyri mesiace zatvorený.

„Preto posledný finančný rok 2021 priniesol niečo, s čím sme sa doteraz ešte nikdy nestretli. Život doma sa stal pre zákazníkov dôležitejší ako kedykoľvek predtým. Pandémia prinášala a stále prináša veľké výzvy pre našu logistiku a pre celú operatívu,“ reaguje generálny riaditeľ IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko David McCabe.

Podľa jeho slov však išlo o výzvy, ktoré stále vníma ako príležitosť na zlepšovanie e-commerce riešení. V tomto roku podiel online predaja predstavoval takmer 30 percent. „Napriek všetkým komplikáciám sme tento rok dosiahli celkovo veľmi solídne finančné výsledky, ktoré sú porovnateľné s minulým rokom,“ dodáva D. McCabe.

Mäso Parížek
Neprehliadnite

Mäso Parížek spúšťa nový eshop. Nechcú ostať bokom

Na druhej strane kamenné predajne s kuchynským sortimentom Tescoma sa vplyvom opatrení a lockdownov ocitli vo výraznej strate. Síce sa ich e-shopom darilo a v prvom polroku 2021, keď ich celkové online tržby medziročne narástli až o 88 percent, pričom počet objednávok sa zvýšil až o 104 percent, no ani to nevykrylo straty vo všetkých predajniach.

„Spomínané nárasty boli v našom prípade vo veľkej miere ovplyvnené nariadením vlády, na základe ktorého sme museli zatvoriť všetky predajné centrá Tescoma. V e-shope sme okamžite museli zmeniť marketingovú aj rozpočtovú stratégiu, na základe čoho išiel e-shop výrazne nahor, ale, bohužiaľ, to stále nestačilo na vykrytie strát, ktoré boli spôsobené zatvorením asi 35 vlastných prevádzok,“ potvrdzuje manažér internetovej komunikácie Tescoma Marek Michálek.


Šoltýs z Wood & Company: S Auparkom chcem bežať na dlhú trať

Pomohla im podporu od štátu

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa